РІШЕННЯ № 387

 Про затвердження  Програми розвитку освіти    Бориславської  міської територіальної громади   на 2021-2025 роки

БОРИСЛАВСЬКА МІСЬКА РАДА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ
22 червня  2021  року Борислав №387
 
  Про затвердження  Програми розвитку освіти 
  Бориславської  міської територіальної громади
  на 2021-2025 роки
 
  
     Відповідно до п.2 ч.1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 143 Конституції України, враховуючи   Стратегію розвитку освіти Львівщини на період до 2027 року затвердженої рішенням Львівської обласної ради від 18.02.2021 року № 64, беручи до уваги рішення виконавчого комітету міської ради  від 28.05.2021 № 143 «Про схвалення  проєкту  Програми розвитку освіти  Бориславської  міської територіальної громади на 2021-2025 роки», рішення постійної комісії з питань планування бюджету і фінансів, економіки, здійснення державної регуляторної політики від 17.06.2021 р. №11/5 та з гуманітарних питань депутатської етики та законності від 17.06.2021 р. №11/5,  доповідну записку начальника відділу освіти Елли Качмарчик від 08.06.2021 року №01-18/350,   міська рада
 
ВИРІШИЛА:
 
             1. Затвердити Програму розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади  на 2021-2025 роки, що додається.
 
 
           2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на заступника міського голови Роксоляну Гарасимів.  
 
 
 
     Міський голова                                                                                          Ігор ЯВОРСЬКИЙ
 
 
 ЗМІСТ
 
1 Вступ ст. 3
2 Методологія Програми ст.3
3 Мета та цілі Програми ст. 4
4 Напрями  Програми ст. 4
5 Заходи/проєкти Програми ст. 9
6 Фінансове забезпечення Програми ст. 9
7 Організація виконання, координація та контроль ст. 10
Додатки
1 Паспорт Програми ст. 11
2 Ресурсне забезпечення Програми ст. 12
3 Перелік завдань, заходів і результативних показників Програми ст. 13
4 Стислий аналіз розвитку галузі освіти Бориславської територіальної громади Львівської області ст. 23
 

 
  1. Вступ
У 2020 році завершилась реалізація Програми розвитку освіти м. Борислава та смт. Східниця на 2017–2020 роки. Нова Програма розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади   на 2021–2025 роки (далі – Програма) є логічним продовженням попередньої. Водночас Програма враховує зміни, які відбулися в українському суспільстві та  реформування всіх сфер суспільного життя, зокрема галузі освіти.
Нормативно-правовою основою для розроблення Програми стали закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»,   «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», а також відповідні постанови Верховної Ради та Кабінету Міністрів України. При цьому Програма максимально враховує положення законодавчих актів та стратегічних документів в окремих сферах освіти, які прямо чи опосередковано будуть впливати на розвиток освіти Бориславської територіальної громади.
Особлива увага при розробленні Програми була приділена реформі освітньої галузі на державному рівні, головна мета якої – нова висока якість освіти на всіх рівнях загальної середньої освіти. Основою освітньої реформи є затверджена концепція «Нова українська школа» на 2017–2029 роки, яка передбачає проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти, зокрема змісту, педагогіки, системи управління, системи державного фінансування, нормативно-правового забезпечення освітньої галузі.
Програма враховує: нові підходи, зумовлені формуванням ефективної регіональної політики в Україні, положення Державної стратегії регіонального розвитку до 2027 року та Стратегії розвитку Львівщини на період 2021–2027 років; процес децентралізації в Україні, в тому числі розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування всіх рівнів та органами виконавчої влади, зміни до Податкового і Бюджетного кодексів; цілі і завдання стратегії розвитку Бориславської територіальної  громади, державних та обласних цільових програм розвитку.
 
 
  1. Методологія  Програми
 
Підготовчий етап
Розроблення Програми здійснювалось на основі аналізу розвитку галузі освіти  Бориславської міської територіальної громади, наведеного у додатку 1.
Для формування мети і цілей Програми були також використані матеріали  аналізу розвитку діяльності закладів освіти міста у 2017–2020 роках,     здійснено аналіз виконання Програми розвитку освіти  м. Борислава на 2017–2020 роки. При підготовці Програми були враховані завдання Стратегічного плану Міністерства освіти і науки України до 2024 року, Стратегія  розвитку освіти Львівщини на 2021-2025 роки, а також програми використання у 2017–2020 роках державних освітніх субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам. Під час підготовки Програми були вивчені і проаналізовані результати інших міських програм, дотичних до питань освіти. Програма узгоджена з наявними і передбачуваними джерелами фінансування й можливостями для реалізації проєктів.
Процес розроблення
Розроблення Програми здійснювалося робочою групою, склад якої затверджений наказом відділу освіти від 02.03.2021 року №01-0538.
У процесі розроблення Програми упродовж  лютого-березня 2021 року було зібрано пропозиції (ідеї проєктів), вивчені та проаналізовані інші міські програми дотичні до проблем освіти. Після розроблення робочою групою ключових розділів Програми (цілей та завдань, змісту заходів/проєктів, механізмів їх реалізації та фінансування тощо) текст Програми був винесений на обговорення педагогічних колективів закладів освіти та громади.
Згідно з Порядком обговорення і внесення на сесію Бориславської міської ради бюджетних цільових програм, моніторингу та звітності щодо їх виконання проєкт Програми був переданий для погодження до постійних комісій Бориславської міської ради.
 
  1. Мета та цілі Програми
 
Мета: трансформація освітньої системи Бориславської міської територіальної громади на основі Закону України «Про освіту».
Цілі:
  1. Сприяти трансформації змісту освіти на формування компетентностей XXI століття.
  2. Створити безпечне, інклюзивне, ґрунтоване на довірі, демократичне, національно орієнтоване, мотивуюче до навчання освітнє середовище як основу якісної освіти.
  3. Забезпечити ефективний професійний розвиток педагогічних працівників.
  4. Впровадити розумне урядування та фінансову, академічну, кадрову й організаційну автономію закладів освіти.
 
  1. Напрями Програми
 
Досягнення мети і цілей Програми забезпечується впровадженням заходів/проєктів за 8-ма напрямами (сферами діяльності), кожен з яких містить обов’язкові складові, що відповідають цілям Програми, – зміст освіти, освітнє середовище, кадровий потенціал (додаток 2). Всі проєкти/заходи Програми розбиті за 8-ма тематичними напрямами, а саме:
  1. дошкільна освіта;
  2. загальна середня освіта;
  3. позашкільна  освіта;
  4. освіта осіб з особливими освітніми потребами;
  5. професійний розвиток педагогічних працівників;
  6. цифрова трансформація системи освіти;
  7. управління освітою;
  8. розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти.
Уперше у Програмі представлено наскрізні проєкти, мета яких – пов’язати виховну, науково-пізнавальну та пошуково-дослідницьку діяльність здобувачів формальної, неформальної та інформальної освіти, підвищуючи в такий спосіб мотиваційний потенціал освіти і стимулюючи оновлення її змісту, методики та навчальної бази.
 
І. Дошкільна освіта
Мета: створення  сприятливих  умов для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини. Налагодження дієвої співпраці між працівниками дошкільних навчальних  закладів, батьками та представниками громадськості для вирішення   поточних проблем закладів;  сприяння створенню умов для інноваційних форм навчання дітей, забезпечення належних умов перебування дітей в дошкільних навчальних закладах; модернізація навчально-матеріальної та технічної бази дошкільних навчальних закладів;  поліпшення якості дошкільної освіти.
Завдання:
  1. Підтримувати розроблення та апробацію освітніх програм і навчальних курсів, що дозволяють ефективно реалізувати вимоги Базового компонента дошкільної освіти та програми розвитку дитини, відповідають інтересам батьків і місцевих громад.
  2. Стимулювати професійне зростання педагогічних працівників  системи дошкілля. Розвивати професійні цифрові компетентності педагогічних працівників.
  3. Підтримувати ініціативи, спрямовані на саморозвиток спільнот закладів дошкільної освіти, самооцінювання якості та ефективності освітнього процесу.
  4. Зберегти та розбудувати мережу закладів дошкільної освіти усіх форм власності.
 
ІІ. Загальна середня освіта
Мета: створення умов для запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» та забезпечення конституційного права на здобуття якісної і доступної повної загальної середньої освіти, що надасть можливість як створити «нову школу», так і умови для формування ключових компетентностей і наскрізних вмінь її випускника.
Завдання:
  1. Підтримувати розроблення та апробацію освітніх програм і навчальних курсів, що дозволяють ефективно реалізувати стандарти початкової та базової загальної освіти, відповідають запитам і потребам учнів,  місцевих громад.
  2. Виховання свідомого громадянина, патріота, набуття молоддю соціального досвіду, високої культури міжнаціональних взаємин, формування у молоді потреби та уміння жити в громадському суспільстві, духовності та фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної культури.
  3. Оберігати здоров’я учасників освітнього процесу, впроваджувати здоров'язберігаючі, здоров'яформуючі, здоров'язміцнюючі технології навчання та виховання.
  4. Організовувати різного виду змагання між учасниками освітнього процесу з метою виявлення їхніх обдарувань, розвитку креативності та вольових якостей.
  5. Підвищити ефективність освітнього процесу через впровадження сучасних технологій та засобів навчання, зокрема дистанційного та змішаного навчання.
  6. Стимулювати професійне зростання педагогічних працівників. Запровадити систему науково-педагогічної підтримки педагогічних кадрів ЗЗСО. 
  7. Підтримувати ініціативи, спрямовані на саморозвиток спільнот ЗЗСО, самооцінювання якості та ефективності освітнього процесу.
  8. Модернізувати мережу ЗЗСО територіальної громади .
 
ІІІ. Позашкільна освіта
Мета: забезпечення інноваційного розвитку організації позашкільної життєдіяльності підлітків, задоволення їх освітніх потреб шляхом залучення до науково-експериментальної, дослідницької, технічно-конструктивної, художньої, декоративно-прикладної, еколого-прикладної творчості. Здобуття учнями, вихованцями, слухачами первинних професійних навичок і вмінь, необхідних для їхньої соціалізації, подальшої самореалізації та/або професійної діяльності.
Завдання:
  1. Підтримувати ініціативи з розроблення змісту допрофільної підготовки та профільного навчання у   позашкільних закладах освіти.
  2. Стимулювати професійне зростання педагогічних працівників  та позашкільних закладів освіти, у тому числі розвивати професійні цифрові компетентності.
  3. Посилити спроможність Малої академії наук та створити умови для інноваційної діяльності   закладів позашкільної освіти.
  4. Підвищити ефективність освітнього процесу через впровадження сучасних технологій та засобів навчання.
 
IV. Освіта осіб з особливими освітніми потребами
Мета: удосконалення системи роботи з дітьми, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку на основі забезпечення конституційних прав і гарантій на рівний доступ до якісної освіти, налагодження співпраці з стейкхолдерами та фахівцями різних галузей з питань інформування про потреби осіб з ООП.
 
Завдання:
  1. Підтримувати ініціативи з розроблення змісту допрофільної підготовки та профільного навчання, забезпечення інклюзивного навчання у  ЗЗСО.
  2. Стимулювати професійне зростання педагогічних працівників ЗЗСО, у тому числі розвивати професійні цифрові компетентності.
  3. Створення системи індивідуального розвитку з наданням корекційно-реабілітаційних та профорієнтаційних послуг дітям та членам їх родин.
  4. Підтримувати розроблення   закладами освіти власних інформаційних освітніх середовищ з використанням платформи для дистанційного навчання.
  5. Посилювати спроможність закладів освіти компенсуючого типу до потреб користувачів освітніх послуг.
  6. Підвищити ефективність освітнього процесу через впровадження сучасних технологій та засобів навчання.
 
 
 
V. Професійний розвиток педагогічних працівників
Мета: формування інноваційної моделі професійного розвитку педагогічних працівників Бориславської міської  територіальної громади, яка передбачає безперервне навчання  фахівців розвиток психолого-педагогічної, інформаційно-комунікаційної, комунікативної, фахової та інших складових професійної компетентності з урахуванням потреб закладів освіти та впровадження накопичувальної системи обліку результатів навчання.
Завдання:
  1. Опрацювання сучасних методик і технологій організації та здійснення консультування керівників і педагогічних працівників закладів освіти щодо їхнього професійного розвитку;
  2. Ознайомлення із особливостями надання психологічної підтримки педагогічних працівників закладів освіти у процесі їхнього професійного зростання;
  3. Ознайомлення із шляхами і методами формування програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, стажування, тренінгових програм, проєктних пропозицій тощо;
  4. Опрацювання інноваційних форм професійного розвитку педагогічних працівників, ознайомлення із специфікою здійснення наставництва і супервізії, новими вимогами до підвищення кваліфікації педагогічних працівників, організації їхньої атестації та сертифікації;
  5. Розкриття специфіки організації і забезпечення керівниками і педагогічними працівниками закладів освіти інклюзивної освіти;
  6. Консультування працівниками Центру професійного розвитку педагогічних працівників  закладів освіти із означеної проблеми.
 
VІ. Цифрова трансформація системи освіти
Мета: Цифрова трансформація освітнього процесу в закладах освіти Бориславської міської територіальної громади на основі використання цифрових технологій, що сприятиме створенню умов для оновлення форм, засобів, технологій та методів викладання дисциплін, розповсюдження знань, розширення доступу до освіти всіх рівнів з урахуванням можливості побудови власної траєкторії навчання.
 
Завдання:
  1. Створити умови для підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти з інформаційно-цифрової компетентності.
  2. Використання електронних освітніх ресурсів, зокрема електронного підручника, щоденників, журналів,
  3. Створення середовища неперервного розвитку цифрової компетентності суб’єктів освітнього процесу
  4. Впровадження програми підвищення обізнаності учасників освітнього процесу з питань інформаційної безпеки, кібербезпеки та захисту конфіденційної інформації, зокрема персональних даних, протидії загрозам їх не-санкціонованого використання.
 
 
VІІ. Управлінська діяльність
Мета: управління освітою на територіальному рівні забезпечує ефективний менеджмент, децентралізацію управлінської вертикалі, формування сервісних підходів та розумну автономізацію закладів освіти.
Завдання:
  1. Сформувати систему моніторингу сфери освіти з метою прийняття ефективних управлінських рішень.
  2. Сформувати сервісні підходи та забезпечити розумну автономію закладів освіти.
  3. Впровадити територіальну систему е-урядування.
  4. Підтримувати ініціативи з розроблення освітніх програм та організації навчання, що забезпечують ефективну професійну підготовку керівників закладів освіти та управлінців освітньої сфери в питаннях менеджменту.
  5. Запровадити територіальну систему моніторингу Стратегії і Програми розвитку освіти Бориславської територіальної громади.
 
VІІІ. Розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти
Мета: Вдосконалення матеріально-технічного забезпечення освітнього закладу сучасним навчальним і спортивним обладнанням, інформаційно-технічними засобами. Покращення стану будівель і прилеглих територій, створення безпечного освітнього простору.
Завдання: Однією  з ключових умов реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» є  створення освітнього простору, сприятливого для успішного навчання, повноцінного особистісного розвитку здобувачів освіти та інших учасників освітнього процесу. Грамотно організоване предметне середовище є платформою для практичної реалізації особистісно-орієнтованого, компетентнісного, діяльнісного, інтегрованого та інших сучасних підходів до організації та здійснення освітнього процесу.
 
 
Наскрізно через проєкти Програми проходять такі завдання:
  1. Вибудувати систему виховання, зорієнтовану на формування ідентичності дитини на цінностях української політичної нації – складової європейської цивілізації, національно-патріотичного, християнського виховання.
  2. Стимулювати науково-пізнавальну, пошуково-дослідницьку діяльність учасників освітнього процесу для підвищення у них мотивації до навчання, розвитку творчого і критичного мислення. 
  3. Підтримувати та поширювати позитивні приклади використання цифрових технологій та віддаленого навчання для різних категорій здобувачів освіти.
  4. Позиціонувати та популяризувати бренд освіти Бориславської територіальної громади  в національному інформаційному просторі.
 
 
  1. Заходи/проєкти Програми
 
            Реалізація Програми відбувається на проєктній основі, що дозволяє ефективно здійснювати її менеджмент, акумулювати наявні та заплановані ресурси, визначати конкретні результати і показники в розрізі кожного проєкту, а відтак і Програми загалом. З огляду на багатогранність поняття «освіта» всі проєкти/заходи Програми розбиті за тематичними напрямами.
 
           
  1. Фінансове забезпечення Програми
 
Фінансування Програми здійснюється в межах асигнувань передбачених в бюджеті Бориславської міської територіальної громади,   а також з інших джерел, не заборонених чинним законодавством України, у тому числі за  рахунок субвенції, з інших місцевих бюджетів, проєктів міжнародної технічної допомоги, за рахунок коштів суб’єктів господарювання.
Обсяг коштів на виконання Програми на 2021 рік складає 3841 тис.грн, відповідно до Паспорту програми  наведено в додатку 3.
Головним розпорядником коштів виступає відділ освіти Бориславської міської ради.
Перерахування коштів з   бюджету Бориславської міської територіальної громади  здійснюється на підставі заявок головного розпорядника коштів щодо їх потреби, у межах затверджених обсягів видатків на проєкти Програми в   бюджеті Бориславської міської територіальної громади. Ресурсне забезпечення Програми наведено в додатку 4.
Складання і подання фінансової звітності про використання коштів здійснюється в установленому законодавством порядку.
Контроль за цільовим та ефективним використанням коштів покладається на Бориславську міську раду та відділ освіти, замовника та виконавця робіт.
Щорічно відділ освіти та Бориславська міська рада (як головний розпорядник коштів), у термін не пізніше одного місяця після затвердження рішенням міської ради показників бюджету Бориславської міської територіальної громади  подає на погодження постійної комісії з гуманітарних питань, депутатської етики та законності   Бориславської міської ради пропозиції щодо використання бюджетних коштів на виконання заходів/проектів.
 
 
  1. Організація виконання, координація та контроль
 
Розробником і замовником Програми є відділ освіти Бориславської міської ради.
Організація та виконання Програми покладається на відділ освіти Бориславської міської ради. До реалізації заходів Програми можуть залучатися державні, комунальні та громадські установи та організації.
Внутрішній фінансовий контроль за цільовим використанням бюджетних коштів здійснює відділ  освіти.
Контроль за виконанням Програми покладається на постійну комісію з гуманітарних питань, депутатської етики та законності Бориславської міської ради.
 
 
 
 
Секретар міської ради                                                                  Юрій ХИМИН                                                   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Додаток  1
до Програми
 
Стислий аналіз розвитку галузі освіти Бориславської міської територіальної громади 
 
Визначення проблем та завдань для їх розв’язання
Для формування Програми розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади на 2021-2025 роки було використано низку аналітичних документів, розроблених у рамках підготовки стратегічних документів різного рівня, а саме: інформаційно-аналітичний збірник «Освіта в Україні: виклики та перспективи», Стратегія розвитку освіти Львівщини до 2027 року, а також аналіз розвитку галузі освіти Бориславської  міської територіальної громади (в рамках підготовки Стратегії розвитку освіти до 2027 року).
 
Демографічна ситуація
Аналіз демографічної ситуації в територіальній громаді засвідчив, що в наступні 10 років наростатимуть такі тенденції:
- поступове зменшення дітей дошкільного та молодшого шкільного віку – фактично відбудеться скорочення потреби місць у закладах дошкільної освіти та щорічне зменшення кількості першокласників;
- активізація процесу урбанізації (за 19 років, що минули від останнього перепису, міське населення громади зменшилось лише на 1,4%, тоді як сільських жителів стало менше на 2,1% – триватиме просторовий перерозподіл дітей в межах  територіальної громади, що спричинить диспропорції у навантаженні на освітню інфраструктуру.
 
Дошкільна освіта
Більшість закладів дошкільної освіти (ЗДО) Бориславської міської територіальної громади знаходяться у комунальній власності.  У мережі ЗДО територіальної громади 71% становлять заклади загального розвитку, решта – комбіновані, санаторний заклади. 
Зміст освітнього процесу. Освітній процес набуває характеру не прямого, а опосередкованого навчання, здійснюється під час спільної діяльності дитини і дорослого, адекватної для можливостей дітей. Відповідно до результатів SWOT-аналізу, проведеного групою фахівців, проблемним залишається забезпечення цілісності цього процесу та його особистісно орієнтованого характеру.
Освітнє середовище. У зв’язку із недостатнім фінансування не в повній мірі створене сучасне предметно-просторове середовище, харчоблоки забезпечені необхідним обладнанням. Норми харчування виконуються на 70%.
Інклюзія в ЗДО. У двох закладах дошкільної освіти організовано інклюзивне навчання для 11 дітей. З 2019 року надходить субвенція з державного бюджету на забезпечення послуг дітям з особливими освітніми потребами. Інклюзивні групи поповнилися матеріально-технічним та методичним обладнанням.
Кадровий потенціал ЗДО. У 2020 році у ЗДО налічувалось 1193 дитини, 165 педагогічних працівників та 193 техпрацівника. Значна частина педагогічних працівників поки що не має навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій, проєктної діяльності через низький рівень забезпечення закладів дошкільної освіти комп’ютерним обладнанням.
Фінансування потреб дошкілля. Сьогодні дошкільна освіта повністю фінансується з місцевих бюджетів, що не в повній мірі задовольняє потреби в організації якісного харчування та освітнього простору.
Основні проблеми дошкільної освіти:
- відсутність цілісної організації освітнього процесу;
- формалізований підхід до організації харчування, застаріла рецептура, порушення норм харчування;
- не забезпечено достатнє фінансування закладів дошкільної освіти;
- неповна відповідність матеріально-технічного забезпечення та умов праці критеріям безпечності і комфортності, демократичності та прозорості прийнятих рішень;
- невідповідна статусу педагогічного працівника оплата праці,  непрестижність професії вихователя, відсутність ефективних стимулів та дієвого механізму залучення випускників закладів вищої педагогічної освіти до роботи у сфері дошкільної освіти, особливо у сільській місцевості.
 
Повна загальна середня освіта
Особливістю мережі закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) є її надмірно висока розгалуженість. Що  відображається на показниках середньої наповнюваності класів та розподілу фінансування .
У 2019/2020 н.р. функціонувало 10 ЗЗСО: 7 ЗЗСО – І-ІІІ ступенів, 1 ЗЗСО І-ІІ ступеня,  НВК, гімназія.
            
  2017 2020
К-сть.класів 169 169
Середня наповнюваність 23.7 25
 
 «Нова українська школа» (НУШ). На сьогодні ЗЗСО Бориславської міської територіальної громади переходять на нові державні стандарти початкової та базової середньої освіти, обирають зміст, формат та надавача послуг з підвищення кваліфікації, проходять педагогічну сертифікацію, модернізують освітнє середовище відповідно до вимог НУШ.
Зміст загальної середньої освіти. Ключовою проблемою загальної середньої освіти залишається суттєвий розрив між змістом освіти та життєвими викликами, перед якими сьогодні опиняється дитина. Школа усе ще не зорієнтована на компетентнісне навчання. Це певною мірою підтверджують результати незалежного зовнішнього оцінювання (ЗНО). Більшість учнів нездатні освоювати навчальний матеріал самостійно, визначати результати своєї діяльності, розподіляти час. Учням бракує позитивних стимулів навчатись. Традиційно одним із таких стимулів вважаються предметні олімпіади. Однак більшість учнів не бере в них участі.
        Освітнє середовище ЗЗСО – це сукупність об'єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об'єктів, необхідних для успішного функціонування освіти. Проблемними питаннями тут є неухильне погіршення здоров’я школярів та педагогів. Не менш серйозними викликами для освітян є низька мотивація учнів до навчання. Головною метою є навчання дітей і дорослих безпечній взаємодії у навчально-виховному процесі, а також захист дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих.
         Інформатизація ЗЗСО. Станом на 2020 р. на балансі ЗЗСО обліковано 251електронний пристрій. В середньому на 1 пристрій припадає  17 учнів. Забезпечення мережею Інтернет ЗЗСО становить 100%. Проблемою інформатизації освіти залишається не лише низький рівень цифрових компетенцій учнів багатьох шкіл, але й існування значного розриву цифровізації між учителем і учнем. Особливу актуальність якість комп’ютерного забезпечення закладів освіти та відповідних компетенцій вчителів набули в умовах вимушеного переходу на дистанційну форму навчання у зв’язку з поширенням пандемії COVID-19. Основними проблемами, які суттєво ускладнили дистанційну роботу, є: відсутність в учнів та вчителів достатньої кількості комп’ютерної техніки та доступу до мережі Інтернет поза межами освітнього закладу; відсутність в учителів навичок дистанційної роботи та недостатній рівень володіння комп’ютерними програмами, цифровими сервісами.
 Інклюзивна освіта. У 2020 році в 6 закладах освіти, у 29 класах було організовано інклюзивне навчання для 42 учнів. Кількість педагогічних ставок становила 15,5. Для здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в місті функціонує інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ). На обліку в закладі перебуває 200 учнів, корекційно-розвиткові заняття проводяться для 24 учнів.
 Кадрове забезпечення системи загальної освіти. За останні роки кількість педагогічних працівників зменшилась на 35 осіб , в той час, коли мережа класів є сталою, а середня наповнюваність учнів збільшилась. Це посприяло збільшенню педагогічного навантаження вчителів, покращенню економічного становища. Сьогодення вимагає підготовки нової генерації педагогічних працівників, підвищення професіоналізму вчителя, його національної свідомості, готовності до творчої діяльності. Вчителі міста є учасниками і переможцями різноманітних конкурсів педагогічної майстерності.
           Фінансування потреб загальної освіти.. Впродовж 2016-2020 років проводилась системна робота щодо зменшення розриву освітньої субвенції по фонду заробітної плати педагогічним працівникам. Зокрема, у 2018 році розрив освітньої субвенції  становив 15млн.грн, у 2019 році – 9 млн.грн., у 2020 році – 4,2млн.грн.  Заробітна плата педагогічним працівникам шкіл дофінансовувалася з місцевого бюджету. Позитивно, що при цьому мережа закладів освіти збережена.
       За  2016 – 2020 роки  закладами освіти підготовлено 83 мікропроєкти місцевого розвитку. З них - 37 (44,5 %) пройшли по конкурсу та реалізовані. Кошторисна вартість цих проєктів складає 7289,1  тис.грн.:
2016 р. – 163, 4 тис.грн. ( 1 проєкт)
2017 р. – 400,5 тис.грн. ( 3 проєкти)
2018 р. – 1747,7 тис.грн. ( 8 проєктів)
2019 р. – 3655,9 тис.грн. (16 проєктів)
2020 р. – 1321,6 тис.грн. ( 9 проєктів).
 
Основні проблеми системи загальної середньої освіти Бориславської міської територіальної громади:
- відсутність програм та навчально-методичних матеріалів для дистанційного та змішаного навчання;
- порівняно низькі показники сформованості читацької й математичної компетентності та компетентності у природничих науках;
- нераціональне харчування та низька рухова активність учителів та учнів під час перебування в школі, що погіршує стан здоров’я, сприяє зростанню кількості дітей і дорослих з надлишковою вагою;
- низький рівень мотивації педагогів до професійного зростання, зумовлений, зокрема, неефективністю систем оплати праці,  атестації та підвищення кваліфікації педпрацівників;
- старіння педагогічних кадрів; брак молодих креативних педагогів;
- відсутність у більшості керівників ЗЗСО та педагогічних працівників досвіду стратегічного планування освітнього процесу;
- необхідність оптимізації шкільної мережі;
- недостатність фінансування закладів освіти;
- поширення  насильства та булінгу (цькування), зокрема практики цькування в Інтернеті (кібербулінг).
 
Позашкільна освіта
У 2020 році в Центрі дитячої та юнацької творчості (ЦДЮТ) у 46 гуртках займалося 1308 вихованців. У центрі діють відділення: науково-технічне, туристично-краєзнавче, еколого-натуралістичне, художньо-естетичне. ЦДЮТ було проведено понад 84 різноманітних організаційно-масових заходів, до участі в яких було залучено понад 40 % дітей шкільного віку. Вихованці Центру є неодноразовими призерами та переможцями різноманітних конкурсів, фестивалів. При ЦДЮТ функціонує «Мала академія наук», яка налічує 46 учнів та 6 керівників.
У 2020 році в Дитячій юнацькій спортивній школі (ДЮСШ ) у 6 секціях (39 груп) займалося 550 вихованців,які брали активну участь у зональних обласних спортивних змаганнях та ставали переможцями. Щорічно при ДЮСШ функціонував спортивний оздоровчий табір «Олімпієць», в якому безкоштовно оздоровлювались 130 вихованців. До 1 вересня 2021 року ДЮСШ буде передано у підпорядкування Управління молоді, сім’ї та спорту.
 
Зміст освіти. Заклади позашкільної використовують затверджені МОН України типові освітні програми, але можуть розробляти власні на основі типових чи як експериментальні. Діючі освітні та навчальні програми не завжди відповідають запитам дітей та їхніх батьків, що обмежує можливості розвитку системи позашкілля в громаді.
Освітнє середовище. У намаганні задовольнити запити батьків та пробудити інтерес учнів до занять комунальні позашкільні заклади стикаються із серйозними труднощами, зумовленими застарілою матеріально-технічною та навчально-методичною базами, систематичним недофінансуванням потреб закладів, центрів і гуртків. Першочерговою потребою в умовах пандемії є забезпечення широкосмуговим доступом до мережі Інтернет, а також сучасною комп’ютерною технікою. Особливої актуальності набули відповідні компетенції вчителів та необхідність забезпечення  якісним комп’ютерним обладнанням  у позашкільних закладах комунальної власності  під час пандемії COVID-19 та організації дистанційного навчання.
Фінансування. Фінансування закладів позашкільної освіти   здійснюється за рахунок   Бориславської міської територіальної громади. 
Основні проблеми позашкільної Бориславської міської територіальної громади:
- недостатні видатки на ЗПО з місцевих бюджетів;
- відсутність субвенцій з державного бюджету на фаховий супровід осіб з особливими освітніми потребами;
- недосконалість системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників для позашкільної освіти;
- необхідність активного впровадження різноманітних форматів методичної та науково-методичної роботи в умовах дистанційного навчання.
 
            Прикінцеві положення
            Реалізація запланованих заходів Програми розвитку освіти сприятиме реалізації системного реформування галузі, забезпечить перспективу її вдосконалення із врахування особливостей територіальної громади, демографічної ситуації, соціальної потреби населення й можливостей самореалізації педагогічних працівників.
 
 
Секретар міської ради                                                                  Юрій ХИМИН                                                    
    
Додаток 2
до Програми
Перелік завдань, заходів і результативних показників
Програми розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади на 2021 – 2025 роки
 
І. Дошкільна освіта
 

з/п
Підпрограма Заходи  
Виконавці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
1. Розвиток дошкільної освіти 1. Збереження та розбудова мережі закладів дошкільної освіти різних форм власності Відділ освіти
ЗДО
МБ           Забезпечено умови для здобуття дошкільної освіти всіма дітьми міської територіальної громади
2.Розширення мережі груп у навчально-виховних комплексах «школа-сад» та запровадження гнучкого графіку їх роботи Навчально-виховний комплекс
Відділ освіти
МБ 60.0         Збільшення відсотків охоплення дітей дошкільною освітою
3.Впровадження організації освітнього середовища в закладах дошкільної освіти за критеріями якості методики ECERS-3 (у рамках Всеукраїнського проекту з освоєння методики ECERS-3, моніторингу освітнього середовища у ЗДО) Відділ освіти
ЗДО
МБ 5 5 5 5 5 Створено якісне освітнє середовище
4.Модернізація мережі закладів дошкільної освіти  у напрямку зростання частки гуртків технічної творчості; Впровадження освітніх програм,що дозволяють ефективно реалізувати вимоги Базового компонента дошкільної освіти та програми розвитку дитини,відповідають інтересам батьків і місцевих громад:
а) комплексна оздоровча програма «Нехворійко»
б) парціальна програма з духовно- морального виховання «Зерно любові»
комп’ютерної грамотності, вивчення іноземних мов; підприємницької майстерності
Відділ освіти
ЗДО
МБ 50 50 80 80 80 Створено умови для розвитку творчих здібностей дітей
 
 
 
 
 
 
 
Загалом коштів 115 55 85 85 85 425
 
ІІ. Загальна середня освіта
 

з/п
Підпрограма Заходи  
Виконавці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
2. Загальна середня освіта 1.Розроблення освітніх програм закладів загальної середньої освіти, проекту Програми стратегії розвитку освіти Бориславської територіальної громади на 2021-2025 р. Відділ освіти,
ЦПРПП
 
            Проведення громадського обговорення програми, проведення звітів щодо виконання освітніх програм ЗЗСО
2.Розроблення виховної програми, зорієнтованої на формування ідентичності дитини на цінностях української нації-складової європейської цивілізації Відділ освіти,
ЦПРПП,
ЗЗСО
МБ
 
          Виховання свідомого українця, патріота і громадянина
3. Прєкт «Час сортувати! Діти-агенти змін». Залучення учнів до сортування сміття Відділ освіти
ЗЗСО
МБ           Позитивний вплив на екокультуру учня, родини, громади
4.Програма розвитку STEM,  STEAM освіти Відділ освіти,
ЦПРПП,
ЗЗСО
МБ 3 3 3 5 5 Інтеграція дисциплін, застосування в освітньому процесі STEAM, STEM освіти
5. Проведення заходів, спрямованих на розвиток творчої особистості дитини та підвищення рівня її художньо-естетичних та культурних цінностей Відділ освіти
ЗЗСО
МБ 3 3 3 3 3 Підтримання обдарованої молоді, розвиток творчої особистості
6.  Здійснення навчання правової культури молоді, формуючи новий світогляд на загальнолюдських демократичних цінностях Відділ освіти
ЗЗСО
МБ   3 3 3 3 Набуття навиків правової грамотності
7. Проведення просвітницької діяльності та моніторингових досліджень щодо спортивно-оздоровчої роботи , свідомого і відповідального ставлення до власного здоров’я, та виникнення різних видів залежностей в учнівської молоді Відділ освіти
ЗЗСО
МБ 3 3 3 3 3 Моніторинг стану фізичної зайнятості учнів, свідоме ставлення до власного здоровꞌя
8. Впровадження системи HACCP, нових технологій приготування їжі, форм і методів організації харчування та обслуговування учнів. Відділ освіти
ЗЗСО
МБ 15 15 15 15 15 Оновлення харчоблоків, їдалень, якісна організація харчування
Загалом коштів
 
 
 
24 27 27 29 29 136
                                  ІІІ. Позашкільна освіта

з/п
Підпрограма Заходи  
Виконавці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис.грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
3. Позашкільна освіта
 
1. Відкриття талант студії «Палітра» (включає пісочну анімацію, малярство на склі, мозаїка, вітраж) Відділ освіти, ЦДЮТ МБ 5 5 10 5 10 Відкриття студії, нового напрямку діяльності
2.Створення творчого телевізійного обꞌєднання «Новий кадр» (фотозйомка, документальне кіно, кліпмейкерство) Відділ освіти, ЦДЮТ МБ   25 10 20 20 Відкриття студії, розвиток в учнів медіаграмот-ності
3.Відкриття студії «Хендмейд» (текстиль, писанкарство, декупаж, скраббукінг, фелтинг) Відділ освіти, ЦДЮТ МБ 5 5 5 5 5 Збереження традицій українських промислів
4. Формування творчого обꞌєднання «Екомаркер» (сертифікація продукції, споживання ресурсів у побуті, екошопінг, екотуризм) Відділ освіти, ЦДЮТ МБ 10 5 5 5 5 Новий рівень екоосвіти учнів, допрофесійна підготовка
5. Створення вокально-хорового колективу (хоровий, оркестровий, танцювальний) Відділ освіти, ЦДЮТ МБ 5 25 25 15 15 Обꞌєднання творчих колективів
Оновлення матеріально-технічної та навчальної бази ЦДЮТ Відділ освіти, ЦДЮТ МБ 25 25 50 50 50  
Загалом коштів 50 90 105 100 105 450
 
 
IV. Освіта осіб з особливими освітніми потребами
 

з/п
Підпрограма Заходи  
Вико-навці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
4. Освіта осіб з особливими освітніми потребами
 
 
 
 
1.Ефективне впровадження інклюзивного навчання та комплексний психолого-педагогічний супровід осіб з особливими освітніми потребами на території Бориславської ТГ
 
ІРЦ,
ЗЗСО,
ЗДО,
ЦПРПП
МБ 2 2 2 2 2 Забезпечення підвищення фахового рівня  педагогічних працівників; інформаційні та методичні буклети
2. Створення батьківського клубу для батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами «Разом ми зможемо» ІРЦ,
ЗЗСО,
ЗДО,
ЦПРПП
МБ 2 2 2 2 2 Обмін інформацією, успіхами та моральна підтримки сімей
3. Облаштування  інклюзивного майданчика    на території ІРЦ  «Дитячий сміх»
 
Відділ освіти
ІРЦ,
МБ
СК
  10 5 5   Надання можливості дітям різної вікової категорії  залучитися  до відпочинку, фізичної активності
4.Створення та оновлення бази інклюзивних кімнат Відділ освіти ОБ
МБ
405 300 300 300 300 Створення інклюзивного простору
5.Створення безперешкодного доступу до закладів освіти Відділ освіти МБ   7 7     Безбарꞌєрний доступ до закладів освіти
Загалом коштів 409 321 316 309 304 1659
 
           
 
V. Професійний розвиток педагогічних працівників
 

з/п
 
Підпрограма
 
Заходи
 
Виконавці
 
Фінансування  
Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
 
5.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Професійний розвиток педагогічних працівників
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1. Забезпечення єдності планування роботи ЦПРПП, відділу освіти, закладів освіти територіальних громад відділ освіти, ЦПРПП, заклади освіти МБ            
2.Здійснення інформаційно-методичного супроводу впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти в ЗЗСО та реалізації Концепції «НУШ» ЦПРПП,
заклади освіти
МБ           консультації, семінари, тренінги
3. Дослідження особистісної сфери учителя, міжособистісних взаємин (взаємин в педагогічному колективі)  
ЦПРПП,
заклади освіти
 
 
МБ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
психологічні тренінги, арттерапевтичні заняття для вчителів з метою релаксації, а
також стимуляції
4. Інтеграція дисциплін «Кращий  STEM - урок» відділ освіти, ЦПРПП, заклади освіти МБ 2 2 3 3 3  
5. Організація та проведення методичних  об’єднань, участь у творчих конкурсах, фахових спільнотах відділ освіти, ЦПРПП, заклади освіти МБ Відділ освіти 3 3 5 5 5  
6. Школа молодого вчителя «Сходинка до успіху» відділ освіти, ЦПРПП, заклади освіти МБ 3 3 3 4 4  
7. Моніторинг якості послуг з підвищення кваліфікації з періодичним поновленням за предметними напрямками. відділ освіти, ЦПРПП, заклади освіти МБ            
8. Зустріч з кращими педагогами країни, авторами інноваційних освітніх методик, фіналістами національної освітянської премії Global Teacher Prize Ukraine ЦПРПП, ЗЗСО МБ            
9. Консультативна підтримка вчителів щодо професійного розвитку, супервізії, документації закладу, освітніх та навчальних програм ЦПРПП МБ            
Загалом коштів 8 8 11 12 12 51
 
VІ. Цифрова трансформація системи освіти
 

з/п
Підпрограма Заходи  
Виконавці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
6. Цифрова трансформація системи освіти 1.Участь в проекті «Інфомедійна грамотність у закладах освіти» Відділ
Освіти, ЗЗСО
ОБ
МБ
1 1 1 1 1 Запровад-ження траєкторії навчання
2.Реалізація проєкту «Дидактичне забезпечення змішаного та дистанційного навчання» Відділ
Освіти, ЗЗСО
ОБ
МБ
          Якість проведення дистанцій-ного навчання
3.Створення умов для підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти з інформаційно-цифрової компетентності Відділ
освіти,
ЗЗСО
ОБ
МБ
2 2 2 2 2 Широке використан-ня іннова-ційних педагогіч-них тех-нологій навчання, спрямова-них на розкриття творчого потенціалу особистості
4.Електронне освітнє середовище закладу загальної середньої освіти Відділ
освіти,
ЗЗСО
ОБ
МБ
1 1 2 2 2 Забезпечен-ня цифрові-зації освітнього простору
 
 
 
  5. Використання сучасних сервісів електронних щоденників і  журналів Відділ
освіти,
ЗЗСО
ОБ
МБ
           
Загалом коштів 4 4 5 5 5 23
 
VІІ. Управлінська діяльність
 

з/п
Підпрограма Заходи  
Виконавці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
7. Управлінська діяльність 1.Забезпечення децентралізації та автономії закладів освіти. Приведення у відповідність до чинного законодавства установчих документів ЗЗСО Відділ освіти,
ЗЗСО
 
МБ 50 50 50 50 50 Дотримання законодавства у сфері освіти
2. Моніторинг  функціонування закладів освіти територіальної громади Відділ освіти,
ЗЗСО
МБ   70 70 70 70 Параметрична оцінка ЗЗСО
3.Утворення академічного ліцею Відділ освіти МБ     200 200 200 Реалізація проекту «НУШ»
4.Реалізація програми «Моніторинг діяльності ЗЗСО Бориславської міської територіальної громади» Відділ освіти
 
МБ 3 3 3 3 3 Щорічний рейтинг ЗЗСО
5. Преміювання педагогічних працівників Бориславської міської громади діяльність, яких вирізняється творчим підходом та методичними знахідками Відділ освіти МБ 3 3 4 4 4 Нагородження педагогічних працівників.
6. Оновлення змісту, форм, методик навчання, виховання та розвитку дітей дошкільного віку відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти та програми розвитку дитини Відділ освіти             Покращення якості дошкільної освіти
Загалом коштів 56 126 327 327 327 1163
 
VІІІ. Розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти
 

з/п
Підпрограма Заходи  
Виконавці
 
Фінансування Індикатори
Джерела Обсяги, тис. грн
2021
рік
2022
рік
2023
рік
2024
рік
2025
рік
 
8. Розвиток матеріально-технічної бази закладів освіти 3.1. Оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти згідно з сучасними вимогами дошкільної освіти
 
 
 
Відділ освіти
ЗО
 
ОБ
ДБ
МБ
СК
 
1500,0 2000,0 2000,0 2000,0 2000,0  
3.2. Модернізація ігрових та спортивних майданчиків закладів дошкільної освіти Відділ освіти
ЗДО
МБ
ДБ
СК
10 10 10 10 10  
3.3. Обладнання тіньових навісів Відділ освіти
ЗО
МБ
ДБ
СК
5 5 5 5 5  
3.4. Здійснювати ремонт та придбання необхідного технологічного обладнання для харчоблоків та медичної апаратури
 
Відділ освіти
ЗО
 
МБ
ДБ
СК
10 10 10 10 10  
3.5. Забезпечити заклади дошкільної освіти сучасною комп’ютерною технікою та необхідною сучасною навчально-методичною літературою Відділ освіти
ЗО
 
МБ
ДБ
СК
50 50 50 50 50  
Загалом коштів 1575 2075 2075 2075 2075 9875
РАЗОМ 2241 2706 2951 2942 2942 13782
 
 
 
 
                    Секретар міської ради                                                                                                                                         Юрій ХИМИН                                                                                                              

                           
Додаток 3
 до Програми
Паспорт
Програми розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади
 на 2021–2025 роки
 
Повна назва Програми Програма розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади  на 2021–2025 роки
 
Ініціатор розроблення Програми
 
Бориславська міська рада
Відділ освіти Бориславської міської ради
Дата, номер документа про затвердження Програми
 
Рішення Бориславської міської ради
від 22.06.2021 року  №387
Розробник Програми
 
Відділ освіти Бориславської міської ради
Співрозробники Програми Заклади освіти, Центр професійного розвитку педагогічних працівників
 
Відповідальний виконавець Програми
 
Відділ освіти Бориславської міської ради
 
Учасники Програми Відділ освіти  Бориславської міської ради;
заклади освіти Бориславської міської територіальної громади;
громадські організації, ініціативні групи.
 
Термін реалізації Програми
 
2021–2025 роки
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми (тис. грн), у тому числі:
 
У 2021 році – 3841 тис. грн, у 2022-2025 роках визначається щорічно  у межах бюджетних призначень.
 
 
     Секретар міської ради                                                                         Юрій ХИМИН                                                               
 
 
 
 
 
 
      Додаток 4
до Програми
Ресурсне забезпечення
Програми розвитку освіти Бориславської міської територіальної громади
 на 2021 – 2025 роки
 
тис. грн
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми  
 
2021 рік
 
 
2022 рік
 
 
2023 рік
 
 
2024 рік
 
 
2025 рік
Усього витрат на виконання Програми
Усього, 3841 У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень 3841
у тому числі            
  • державний бюджет
800.0 У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень 800.0
  • обласний бюджет
800,0 У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень 800,0
  • місцеві бюджети**
1841,0 У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень 1841,0
  • кошти небюджетних джерел**
400.0 У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень У межах бюджетних призначень 400.0
 
 
 
 
       Секретар міської ради                                                                       Юрій ХИМИН