РІШЕННЯ № 680

Про затвердження Концепції розвитку цифрової грамотності жителів Бориславської міської територіальної громади

БОРИСЛАВСЬКА МІСЬКА РАДА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ
25 листопада 2021 року Борислав №680
 
Про затвердження Концепції розвитку цифрової грамотності жителів Бориславської міської територіальної громади
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про інформацію», постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 № 56 «Деякі питання цифрового розвитку», розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 405-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної демократії в Україні на 2019-2020 роки», від 17.01.2018 № 67-р «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації», від 30.01.2019 № 37-р «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку системи електронних послуг в Україні на 2019-2020 роки», враховуючи доповідну записку заступника міського голови Солоненко Світлани від 19.11.2021 року рішення  постійної комісії з гуманітарних питань, депутатської етики та законності від 22.11.2021 р. №17/1,  з метою забезпечення запровадження принципів державної політики розвитку цифрового суспільства, поширення використання міських електронних сервісів, їх доступності для громадян, міська рада
 
В И Р І Ш И Л А:
  1. Затвердити Концепцію розвитку цифрової грамотності жителів Бориславської міської територіальної громади (далі - Концепція), що додається.
  2. Виконавчим органам Бориславської міської ради розробити заходи щодо розвитку цифрової грамотності при підготовці внесення змін до діючих міських програм, безпосередньо пов’язаних з досягненням мети, визначеної в Концепції.
       3. Відділу розвитку міста, відділу освіти, КНП «Бориславський центр екології, туризму та сталого розвитку», відділу внутрішньої політики, відділу надання адміністративних послуг, управлінню культури, молоді, фізичної культури та спорту та іншим виконавчим органам Бориславської міської ради забезпечити в межах компетенції вжиття заходів, спрямованих на реалізацію Концепції.
        4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря міської ради Химина Юрія, заступників міського голови Солоненко Світлану, Гарасимів Роксоляну, керуючого справами виконкому Кобилецького Ігоря відповідно до розподілу їх функціональних обов’язків та постійну комісію з гуманітарних питань, депутатської етики та законності (Спас Андрій).
Міський голова                                                                             Ігор ЯВОРСЬКИЙ

1. Загальні положення
Концепція розвитку цифрової грамотності жителів Бориславської міської територіальної  громади  (далі - Концепція) передбачає  аналіз стану цифрової грамотності, здійснення заходів щодо розвитку цифрової грамотності населення Бориславської МТГ, впровадження відповідних стимулів для цифровізації суспільної сфери, усвідомлення наявних викликів, набуття жителями територіальної громади цифрових компетентностей, стимулювання використання та споживання цифрових технологій та електронних послуг.
Цифрова компетентність включає в себе впевнене, критичне, творче та відповідальне використання людиною засобів цифрових технологій для навчання, працевлаштування, роботи, дозвілля та участі у суспільному житті та інше. Вона охоплює такі поняття як інформаційна грамотність та медіа-грамотність, комунікація та співпраця, створення цифрового контенту (включаючи основи програмування), безпека (включаючи захист персональних даних у цифровому середовищі та кібербезпеку), а також розв'язання різнопланових проблем з використанням цифрових технологій і навчання впродовж життя.  Детальний опис та рівні володіння надано в Рамці цифрових компетентностей громадян України у додатку до Концепції розвитку цифрових компетентностей громадян України, затвердженої Розпорядженням КМУ № 167-р від 03.03.2021 р.
Розвиток цифрових компетентностей жителів територіальної громади полягає у впроваджені конкретних рішень, стимулів, мотивацій для збільшення попиту та формуванні потреб жителів щодо використання цифрових технологій, продуктів та електронних послуг у всіх сферах життєдіяльності.
Рамка цифрової компетентності для громадян включає такі рівні: базовий користувач, незалежний користувач, професійний користувач.
 
1.1. Основні принципи Концепції.
1.1.1. Доступність.
 
Доступність є базовою вимогою до функціонування системи цифрової освіти та інструментів формування цифрових навичок мешканців територіальної громади.
У процесі реалізації Концепції має бути застосовано такі інструменти, які зможе використати мешканець громади незалежно від віку, соціального та матеріального становища з метою надбання необхідних компетенцій для ефективного використання цифрових сервісів територіальної громади.
 
1.1.2. Стратегічність.
 
Передбачає функціонування системи, яка б формувала лояльне сприйняття цифрової трансформації, впровадження та швидку адаптацію смарт-рішень та діджиталізації усіх сфер територіальної громади.
 
1.1.3. Комплексність.
 
Використання різних форматів актуалізації запиту та навчання. Принцип, який визначає необхідність формування системи, яка поєднує в собі існування та постійний розвиток у територіальній спільноті цифрових менторів, діджитал-студентів, IT-волонтерів не лише шляхом навчання, але й шляхом формування цифрової культури в територіальній громаді.
 
1.1.4. Методологічність.
 
Виклад та поширення матеріалу, обрання таких методів і форм навчання, які є простими, зрозумілими та інформативними для відповідної цільової аудиторії.
 
1.1.5. Інноваційність.
 
Слугує орієнтиром на динамічні зміни в навколишньому світі та освітній діяльності, яка ґрунтується на розвитку різноманітних форм мислення, творчих здібностей, високих соціально-адаптаційних можливостей особистості. Вказаний принцип свідчить про відкритість, здатність до передбачення та прогнозування на основі постійної переоцінки цінностей, налаштованість на активні та конструктивні дії в швидко змінних ситуаціях.
 
1.2. Терміни, які вживаються у цій Концепції.
цифрова грамотність – це здатність людини використовувати базові цифрові технології в сучасному цифровому суспільстві (цифрова грамотність включає комп’ютерну, інформаційну та медіаграмотність і є основою для формування/складовою частиною цифрової компетентності);
цифрова компетентність – це інтегральна характеристика особистості, яка динамічно поєднує знання, уміння, навички та ставлення щодо використання цифрових технологій для спілкування, власного розвитку, навчання, роботи, участі у суспільному житті, відповідно до сфери компетенцій, належним чином (безпечно, творчо, критично, відповідально, етично);
цифрова комунікація – це процес взаємодії осіб у цифровому середовищі з метою спілкування, обміну інформацією, організації спільної діяльності з використанням цифрових технологій;
цифрова навичка – це спроможність виконувати певну дію з використанням цифрових технологій впевнено, з належною точністю і швидкістю, яка з часом стає автоматичною (на відміну від цифрової компетентності, яка дозволяє виконувати комплексні завдання в цифровому середовищі);
цифрова освіта – це спосіб надання освітньої послуги з використанням цифрових платформ, нових цифрових і освітніх технологій, цифрових пристроїв та цифрових освітніх ресурсів;
цифрова культура - це освіченість людини у сфері цифрових технологій, творчі якості та здатності особистості, її вміння конструювати власні інноваційні рішення засобами цифрових технологій, спосіб творчої самореалізації людини, основою якого є діяльність із застосуванням цифрових технологій;
цифрові послуги (державні або приватні) – це послуги, що надаються споживачам (громадянам, бізнесу та організаціям) у цифровому форматі за допомогою цифрових технологій, наприклад, надання цифрового зв'язку, інформації та/або цифрового контенту, послуг розрахункового обслуговування тощо;
IT-волонтерство — використання цифрових технологій не лише для власних потреб, але й для навчання інших та вдосконалення оточуючого світу;
екосистема цифрової освіти — це системи всіх існуючих або новостворених сегментів, єдине функціонування яких дозволить підвищити рівень цифрових компетентностей населення;
цифрові лабораторії – це високотехнологічне електронне обладнання для зчитування, реєстрації, цифрової обробки і візуалізації результатів вимірювань, проведених у рамках експерементів, досліджень, лабораторних робіт.
центр доступу до цифрової освіти — елемент єдиної системи цифрової освіти, з облаштованим робочим місцем, мета якого навчити отримувати міські послуги в режимі онлайн та використовувати електронні сервіси, надати можливість людям переглянути «освітній серіал» та підвищити свій рівень цифрової грамотності, отримати на місці консультацію щодо набутих знань та застосувати їх на практиці;
смарт-бібліотека - це багатофункціональний елемент єдиної системи цифрової освіти у сфері розвитку та дозвілля, який забезпечує для користувачів можливість самостійно використовувати електронні сервіси «розумного міста» та технологічні новинки, є основним простором, де можливо підвищити рівень своєї цифрової грамотності;
цифрова інфраструктура - комплекс технологій, продуктів та процесів, що забезпечують обчислювальні, телекомунікаційні та мережеві можливості електронної взаємодії, обміну даними, сигналами тощо;
чат бот – комп’ютерна програма, за допомогою якої можна здійснювати комунікацію в аудіо або текстовому режимі;
принцип безпаперовості - оцифрування документів;
        діджиталізація – переведення інформації у цифрову форму;
лендінг - це вебсторінка, призначенням якої є зробити доступними електронні міські сервіси для кожного жителя, використовуючи розміщення коротких змістовних інструкцій, та забезпечити жителів міста можливістю вільно використовувати міські інструменти підвищення цифрової грамотності населення;
цифровий-клуб - це спільнота, що складається з жителів міста, які зацікавлені в підвищенні своєї цифрової грамотності та для яких в рамках вказаного клубу існує система заохочень.
 
2. Мета Концепції та очікувані результати від її реалізації.
 
Концепцію розроблено з метою більш зрозумілого, безпечного та доступного для кожного жителя використання державних та місцевих електронних сервісів, сприяння в ефективному управлінні територіальною громадою,  особистого розвитку  жителів територіальної громади у цифровому суспільстві.
Очікуваними результатами розвитку цифрових компетентностей жителів територіальної громади є:
  • розвинута інтегрована система цифрової освіти; функціонування центрів доступу до цифрової освіти, ефективний безкоштовний курс з цифрової грамотності базового рівня, функціонування програми «Цифрові лабораторії» у закладах середньої  освіти;
  • взаємодія з усіма підприємствами міста з питань підвищення рівня цифрової грамотності працівників та громадськості;
  • єдина уніфікована електронна інструкція з використання сервісів територіальної громади;
  • розвинута мережа смарт-бібліотек, розроблений лендінг цифрової освіти у територіальній громаді, інтерактивна карта доступності цифрової освіти;
  • відкрита «гаряча лінія» для отримання відповіді на запитання щодо наявності та використання можливостей з підвищення рівня цифрових компетентностей в рамках концепції;
  • функціонування  цифрових-клубів на базі громадських просторів;
  • зручна та розвинена цифрова інфраструктура;
  • формування лояльного ставлення до впровадження смарт-рішень в діяльності влади;
  • збільшення споживання цифрових послуг;
  • закладення основи для подальшого розвитку цифрової економіки та підвищення конкурентоздатності в цій сфері;
  • збільшення кількості оброблених цифрових даних, які дозволяють отримувати цінну інформацію для використання в ділових процесах, суспільному житті, роботі територіальної громади;
  • розвинута цифрова культура територіальної громади завдяки обізнаному сприйняттю жителями громади цифрової реальності, набуттю необхідних цифрових навичок  та компетентностей управляти нею та працювати в ній;
  • підвищений індекс використання державних, муніципальних та приватних електронних сервісів;
  • створення середовища, що унеможливлює корупцію як явище;
  •  втілення в життєдіяльність жителів громади принципу «освіта протягом життя» шляхом використання технології онлайн-навчання із застосуванням цифрових освітніх ресурсів;
  • формування у споживачів (держава, громадяни, бізнес) мотивації та потреби у цифрових технологіях;
  • наявність навичок  цифрової грамотності у жителів громади, які б допомагали модернізувати, оптимізувати та розвивати власний бізнес і процеси життєдіяльності громади; розвинене вміння застосовувати цифрові технології для власних потреб; впровадження превентивних механізмів щодо виникнення нового виду дискримінації, спричиненої різними рівнями цифрової обізнаності населення у сфері використання цифрових технологій та електронних сервісів міста;
  • зменшення рівня кібератак та цифрових шахрайств шляхом формування культури особистої безпеки у мережі та використанні цифрових технологій;
  • створення цільових програм з метою забезпечення комфортних умов для функціонування та розвитку цифрових технологій;
  • підвищення конкурентоздатності людини на ринку завдяки вмінню працювати з цифровими даними та їх аналізувати.
 
3.  Доцільність розвитку цифрових компетентностей жителів територіальної громади.
 
Відповідно до Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року № 67-р, створення та виконання національної програми навчання загальним і професійним цифровим компетенціям та знанням зазначено як одне з пріоритетних завдань на шляху до прискореного розвитку цифрової економіки.
Завдяки використанню цифрових технологій жителі громади можуть більш ефективно набувати знання, вміння та навички у багатьох сферах життя.
Цифрова грамотність повинна бути однією з головних компетентностей кожного громадянина України.
Активне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в систему суспільно-політичних відносин значно розширює можливості громадян щодо їх участі в процесах державного управління та впливу на прийняття управлінських рішень, створює умови для формування якісно нового рівня взаємодії органів влади та громадян.
 
Розвиток цифрової грамотності жителів Бориславської МТГ обумовлений:
  • підвищенням рівня комфорту громадян  шляхом впровадження цифрових технологій абсолютно у всіх сферах людської діяльності;
  • збільшенням впливу технологій на розширення можливостей людей навчатись, працювати, відпочивати, взаємодіяти;
  • забезпеченням спрощеного доступу жителів громади до е-послуг та товарів незалежно від віку;
  • полегшенням адаптивності до цифрових трансформацій і можливостей їх використання;
  • забезпеченням базових умов для ефективного управління містом; підвищенням ефективності фінансових інструментів в умовах обмеженості фінансових ресурсів з метою вирішення соціальних питань через смарт- рішення;
  • оперативністю прийняття рішень на базі цифрового стандарту, базуючись на спроможності керувати інформацією та використовувати інформаційні бази даних;
  • підвищенням віку конкурентоздатних осіб на ринку праці; трансформацією освіти та навчального процесу в інформаційному суспільстві;
  • прискоренням економічного зростання цифрового ринку.
 
4.  Основні завдання Концепції.
  Для ефективної реалізації Концепції та досягнення запланованих результатів необхідно:
  1.  дослідити кон’юнктури ринку та цільові аудиторії з метою отримання індексу рівня цифрової грамотності у громаді;
  2.  впровадити систематичний моніторинг динаміки рівня цифрової грамотності;
  3.  організувати безкоштовний курс базового рівня цифрової грамотності;
  4.  відкрити в громаді точки доступу до набуття цифрових компетентностей;
  5.  підвищити рівень цифрових компетентностей учнів, вчителів та батьків;
  6.  підвищити рівень цифрових компетентностей державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування;
  7.  створити та розвивати екосистему цифрової освіти у громаді;
  8.  залучити усі управління та відділи міської ради, комунальні установи до впровадження Концепції;
  9.  залучити всі підприємства громади до реалізації Концепції шляхом впровадження курсу з цифрової грамотності для своїх працівників;
  10. запровадити принцип безпаперовості в роботі органів місцевого самоврядування шляхом розвитку цифрових компетентностей у посадових осіб.
  11. Забезпечити доступність до міських електронних сервісів у будь якій сфері
 
  1. Заходи щодо розвитку цифрових компетентностей жителів територіальної громади
 
  1. Аналіз нормативно-правових актів у сфері електронної демократії та цифрової грамотності.
  2.  Дослідження та аналіз кон’юнктури ринку, цифрових компетентностей  основних цільових аудиторій громади.
    1. Соціологічне дослідження для різних цільових груп населення  громади (державні службовці, люди похилого віку, безробітні, медичні працівники, педагогічні працівники, учні, люди з інвалідністю та/ або особливими потребами, підприємці тощо) з метою виявлення рівня цифрових компетентностей  відповідно до Рамки цифрових компетентностей для громадян України.
    2. Проведення дослідження щодо чинників, які впливають на рівень цифрової грамотності населення у громаді.
    3. Проведення аналізу та розроблення рекомендацій щодо створення необхідної інфраструктури в громаді для підвищення рівня цифрової грамотності населення.
  3. Впровадження безкоштовних курсів з цифрової грамотності, які змістовно відповідають вимогам Рамки цифрових компетентностей для громадян України, затвердженої Розпорядженням КМУ № 167-р від 3 березня, 2021р. та потребам     різних цільових груп населення міста за результатами соціологічного дослідження.
  4.  Формування партнерської мережі.
    1. Модернізація міських бібліотек.
Передбачає їх перетворення у формат смарт-бібліотеки, що є поліфункціональним сегментом у сфері розвитку цифрової освіти, який забезпечує для користувачів можливість самостійно використовувати е-сервіси «розумного міста» та технологічні новинки, а саме:
читання книг з АІ-технологіями, що містять текстовий, звуковий і графічний режими;
наявність електронних книг – як доповнення паперового аналогу чи планшету;
друкування на 3D-принтері;
використання графічного планшету, 3D-ручки.
Крім того, бібліотеки існують як універсальні центри цифрової освіти, на базі яких буде забезпечено можливість пройти он-лайн курс, користуватись інтернетом, отримати консультацію, пройти міський курс з цифрової грамотності за напрямками використання смартфона та комп’ютера, навчитися використовувати електронні сервіси міста.
  1. Функціонування курсів підвищення цифрових компетентностей на базі існуючих та створених громадських просторів.
  2. Реалізація курсів цифрової грамотності на всіх підприємствах громади, комунальних установ.
  3. Участь у відкритті регіонального офлайн хабу у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України.
  4. Формування та розвиток спільноти цифрових менторів, та IT волонтерів.
  5. Створення та розвиток цифрових-клубів.
  6. Формування профільних курсів з цифрової грамотності базового рівня відповідно до вимог Рамки цифрових компетентностей для громадян України.
  7. Формування точок доступу до цифрових можливостей громади.
    1. Технічне облаштування в Центрах надання адміністративних послуг робочого місця жителя громади.
    2. Розробка програмного забезпечення, яке буде містити у собі короткі змістовні інструкції наявних електронних сервісів.
    3. Розробка циклу відео-навчань з цифрової грамотності.
    4. Розробка та введення універсальних цифрових послуг для громадян у галузі освіти, медицини, транспорту тощо.
  8. Формування цифрової культури у закладах освіти.
    1. Щорічне здійснення моніторингу цифрових компетентностей  адміністрації закладів освіти, вчителів та вихователів, випускників закладів загальної середньої освіти, з             метою виявлення прогалин та рівня цифрових компетентностей, а також  щорічного відслідковування динаміки позитивних змін  протягом дії даної Концепції.
    2. Розроблення стратегічного плану дій щодо цифровізації закладів освіти, який буде передбачати заходи спрямовані на підвищення рівня цифрових компетентностей учасників освітнього процесу (керівників, вчителів, учнів, батьків тощо) відповідно до нових професійних             стандартів та           Рамки цифрових компетентностей        педагогічних працівників, заходи спрямовані на підвищення рівня цифрових   компетентностей учнів (а  також  заходи на здійснення інших напрямків цифрової трансформації закладу освіти, а саме покращення інфраструктури закладу освіти, збільшення швидкості підключення до мережі інтернет, автоматизації управління закладом, створення освітніх платформ з використанням LMS (Learning Management System), покращення якості та кількості цифрових освітніх ресурсів, е-підручників, е-журналів, е-розкладів занять);
    3. Створення та інтеграція Цифрових лабораторій в закладах середньої освіти.
    4. Проведення конкурсів, турнірів, олімпіад, літніх шкіл для підвищення рівня цифрових компетентностей учнів різних вікових груп закладів освіти.
    5. Організація навчання вчителів та батьків з діючого курсу «Безпека дітей в інтернеті».
  9. Організація навчання державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування.
  10. Організація  форуму цифрового спрямування для людей похилого віку.
  11. Організація системи інформування про можливості підвищення, рівня           цифрової грамотності:
    1. створення лендінгу з цифрової грамотності;
    2. створення інтерактивної карти цифрової освіти закладів, що реалізують заходи щодо грамотності населення;
    3. запуск відкритої «гарячої лінії» та програми чат-бот.
  12. Інформаційне та маркетингове просування.
    1. Створення комунікаційного плану популяризації  Рамки цифрових      компетентностей для громадян України серед населення громади, роз’яснення необхідності підвищення рівня цифрової грамотності, підвищення рівня захисту від шайхрайства та маніпуляцій в цифровому середовищі, уникнення інших небезпек в інтернеті, використанню цифрових технологій для навчання протягом життя та власного розвитку,      для ефективного користування державними, комунальними та іншими електронними сервісами тощо.
    2. Створення маркетингової стратегії, спрямованої на  актуалізацію запиту щодо цифрових навичок. Промоція включатиме в себе заходи, які спрямовані на впровадження  цифрової культури, шляхом проведення кількаденних тренінгів, форумів, конференцій з цифрової грамотності та інших форм залучення різних цільових аудиторій.
  13. Здійснення систематичного моніторингу ефективності обраних інструментів на реалізацію даної Концепції.
 
  1. Термін виконання
     Враховуючи стрімке впровадження цифрових технологій, реалізація Концепції цифрової грамотності жителів громади розрахована до 5 років.      
 
 
 
Секретар міської ради                                                                                  Юрій ХИМИН