РІШЕННЯ № 2563

Про  затвердження Програми поводження з побутовими відходами у м.Бориславі на 2020-2025 роки

БОРИСЛАВСЬКА МІСЬКА РАДА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ
26 серпня 2020 року Борислав №2563
 
Про  затвердження Програми поводження з побутовими відходами у м.Бориславі  на 2020-2025 роки   
       
Відповідно до п.22 ч.1 ст.26 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, п.2 ч.1 ст.21 Закону України „Про відходи”,  беручи до уваги рішення виконавчого комітету Бориславської  міської ради від  16 липня 2020 року  №116,  з метою забезпечення комплексу взаємопов’язаних та узгоджених у часі технологічних, технічних, ресурсозберігаючих, екологічних, санітарно-гігієнічних, фінансово-економічних заходів, спрямованих на розв’язання проблем сфери поводження з побутовими відходами у місті і зменшення їх утворення, збирання, транспортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення, беручи до уваги рішення постійної комісії з питань планування бюджету і фінансів, економіки, здійснення державної регуляторної політики від 06.08.2020 року №89/10 та рішення комісії  з питань екології та охорони навколишнього природного середовища від 06.08.2020 р. №8/1, клопотання начальника управління  житлово-комунального господарства та енергозбереження  міської ради О.Левицького   від  16.07.2020 року № 01-10/243 ,  міська рада 89/10 06.08.2020 бюджетна
 
ВИРІШИЛА :
 
 1. Затвердити Програму поводження з побутовими відходами у м.Бориславі на   2020- 2025 роки, що додається.
 
  2. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника     міського голови Р.Садлівського на постійну комісію з питань планування бюджету і фінансів, економіки, здійснення державної регуляторної політики  (Б.Городиський)   та  з питань екології і охорони навколишнього природного середовища (Я.Струс).
 
 
 
Міський  голова                                                                                                 І.Яворський                                                             
 
 
 ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення міської ради  
від 26.08. 2020 року №2563
 
ПРОГРАМА
поводження з побутовими відходами у м.Бориславі
на 2020-2025 роки
 
ВСТУП
Місто Борислав у сучасних умовах зіткнулося однією з найбільш гострих екологічних проблем України, проблемою з утилізації твердих побутових відходів (надалі – ТПВ). Кількість відходів в середньому щорічно зростає на 10-15%, забруднюється навколишнє довкілля. Серед розповсюджених явищ по територіях міста є неналежна  експлуатація міського сміттєзвалища, відсутність перешарування, стихійні сміттєзвалища, які дестабілізують екологію довкілля та середовище проживання людини. Основна схема видалення ТВП для території міста - є захоронення відходів на міському сміттєзвалищі. Доля утилізації (переробки) на цей час не значна (видалення пластику) і не перевищує 2%. І це все є завданням для вирішення проблеми.
Тверді побутові відходи це насамперед джерело вторинних цінних ресурсів (поліетилен ,папір, скло, дерево - відходів і чорних та кольорових металів), а також відходи, які є сировиною для виробництва енергетичних ресурсів та створення альтернативної  енергії.
Для використання сміттєвого потенціалу відходів необхідні інвестиційні ресурси для впровадження передових технологій, які в результаті переробки забезпечують отримання нових матеріальних та енергетичних ресурсів, і в результаті забезпечується прогнозований дохід і окупність залучених інвестицій. Таким дієвим крокам сприяє і прийнятий в листопаді місяці  2010 р. Закон України „Про взаємодію державних і приватних партнерів”. Це дає можливість використати залучений інвестиційних ресурс для рішення державних, комунальних проблем на взаємовигідних засадах з приватним капіталом. Поки такий потенціал на територіях до цього часу не було задіяно і це відповідно потребує проведення інженерних досліджень по конкретних містах та розробки проекту, який спрямований на  врегулювання проблеми з побутовими відходами та різкого скорочення утворення самих відходів з отриманням  прогнозованих результатів.
В місті Борислав, смт.Східниця компактно проживає більш близько 42 тис. мешканців та приїжджих. В середньому, один мешканець (згідно статистичних даних) утворює в рік до 1,5 м3 побутових відходів. Тобто, спільно ці населені пункти за рік формують більш, як  42 000х1,5=63 000 м3 відходів або 15,750 тис. тон змішаних побутових відходів з вологістю до 50%.
Звалище у м.Бориславі переповнене у двох напрямках та висоті і не відповідає вимогам ДБН В 2.4-2 2005 „Полігон ТПВ. Основи проектування”.
Рішення проблеми в основному стримується відсутністю коштів, скоординованих конкретних дій місцевих органів та відсутністю фахових менеджерів для вирішення спільної проблеми в місті в перспективі і регіоні проживання – м.Борислав, смт.Східниця. Тільки підписання економічної угоди між самоврядними органами може стати базовою для залучення приватного капіталу і менеджменту в рішення гострої проблеми. При цьому місцеві органи створюють відповідні умови та видають дозвільні документи для впровадження проекту такого регіонального рівня. Такі дозвільні документи знижують фінансові ризики, створюють комфортні умови для інвестування та  ефективного використання ресурсів всіх  зацікавлених сторін. Так    у 2019 та 2020 роках відповідно до підписаних договорів про співробітництво територіальних громад м.Борислав, смт.Східниця вдалось залучити частину коштів обласного бюджету на закупівлю контейнерів для роздільного збору ТПВ та планується до кінця 2020 року реалізувати проект з реконструкції контейнерних  майданчиків та залучити частину коштів з обласного бюджету.
Мета Програми - координація та активізація дій Бориславської міської ради, комунального підприємства, „ЕКО-МІСТО” – як об’єкту господарювання, населення для забезпечення реалізації загальнодержавної Програми поводження з твердими побутовими відходами та державної політики у цій сфері, яка спрямована на підвищення ресурсозбереження, зменшення шкідливого впливу відходів на довкілля і здоров’я людей. Метою розроблення та реалізації Програми, зменшення впливу твердих побутових відходів на довкілля, активного впровадження роздільного збирання ТПВ, покращання санітарного стану міста та покращання умов життя мешканців м.Борислава. Основними завданнями цієї програми є створення у місті системи поводження з твердими побутовими відходами, заснованої на нових технологіях для вирішення наявних проблем у короткостроковій перспективі та підготовки матеріальної, інформаційної і фінансової бази для управління ТПВ у місті на довгострокову перспективу.
 
Основні завдання Програми:
Забезпечити належний стан міського сміттєзвалища, який буде відповідати санітарним, пожежним та будівельним державним вимогам та стандартам України. Зменшити обсяги утворення відходів та захоронення їх на полігоні, негативний вплив ТПВ на довкілля і здоров’я населення, збільшити використання ресурсоцінних компонентів ТПВ, поетапне впровадження новітніх технологій і сучасних та ефективних засобів механізації, підвищити ефективність виробничої діяльності, покращити якість і розширити обсяги надання послуг, впровадити систему моніторингу поводження з ТПВ та покращити облік і звітність. Проблеми, що мають місце у сфері поводження з побутовими відходами, потребують невідкладного розв’язання та фінансування заходів, як на державному, так і на місцевому рівні. Протягом останнього десятиріччя в Україні продовжується відбуватися прогресуюче накопичення відходів, не є винятком і м.Борислав. Розрив між прогресуючим накопиченням відходів і заходами, спрямованими на запобігання їх утворенню, розширення утилізації, знешкодження та видалення, загрожує не тільки поглибленням екологічної кризи, а й загостренням соціально-економічної ситуації в цілому. Звідси – необхідність подальшого удосконалення та розвитку з врахуванням вітчизняного та світового досвіду всієї правової, нормативно-методичної та економічної системи поводження з відходами.
 
Основні цілі програми:
- охоплення 100 % міста послугами зі збору та вивезення ТПВ;
- спрямування потоків ТПВ у контрольоване русло ;
- мінімізація відходів;
- впровадження системи роздільного збирання ТПВ;
- впровадження системи збору гілок, негабаритних та будівельних відходів;
- затвердження схем розташування майданчиків для збору ТПВ ;
- оновлення контейнерного господарства та парку сміттєвозів ;
-  належне облаштування контейнерних майданчиків;
- створення потужностей (заводу) з сортування  та переробки ТПВ ;
- зменшення навантаження на діючий полігон та розроблення проектної документації на новий полігон ТПВ;
- удосконалення нормативно-методичного, організаційного, інформаційного та іншого забезпечення сфери поводження з ТПВ;
- сприяння підвищенню свідомості населення щодо культури поводження з ТПВ;
- створення системи моніторингу і контролю за поводженням з ТПВ.
Згідно з європейською практикою проблема відходів має розглядатися як один з визначальних факторів екологічної безпеки, а у плані вибору пріоритетів виходити з оцінки як ресурсного джерела і як екологічно небезпечного чинника. Сьогодні у більшості розвинених країн у сфері поводження з ТПВ спостерігається перехід від стратегії складування на полігонах та сміттєспалювання до альтернативних рішень цієї проблеми, які максимально знижують негативний вплив відходів на довкілля.
 
Розділ 1. Загальна характеристика м.Борислава та аналіз
існуючого стану у сфері поводження з ТПВ
1.1. Аналіз природно-кліматичних, гідрогеологічних, соціально-економічних, демографічних та інших умов, які впливають на санітарне очищення і прибирання у сфері поводження з ТПВ на території Бориславської міської ради
1.1.1. Географічне розташування та соціально-економічна значимість м.Борислава:
Місто Борислав розташований у західній частині Львівської області. На  даний час практично всі потужні промислові підприємства припинили свою діяльність. Вулиці Трускавецька, Коваліва, Володимира Великого, 600-річчя Борислава міста характеризується високою щільністю забудови. У місті проживає понад 35 тис. мешканців.
Житловий фонд міста складається з багатоповерхових будинків від 2 до 9 поверхів. У 112 будинках утворено об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. На більшій частині території міста розташовані одно та двоповерхові приватні будинки . Забудова центральної частини міста 1-4 поверхова і сформована у ХІХ – на початку ХХ ст.ст. За межами центру розміщені житлові масиви висотної забудови та мікрорайони садибного типу, значна частина яких не каналізована, а вулиці без асфальтобетонного покриття.
1.1.2. Природно-кліматичні умови :
Клімат міста Борислава помірно-континентальний з холодними малосніжними зимами та спекотним посушливим літом. Поверхня – горбиста. В цілому місто розташоване у підніжжі Карпат на висоті 250 м над рівнем світового океану. Пересічна температура повітря січня -5оС, липня +17оС; опади – 678 мм на рік, максимальна кількість випадає у червні-липні, мінімальна – узимку. Період температур понад +10оС становить 160 днів на рік. На околицях Борислава беруть початок річки Тисмениця – притока Дністра, Лошань, Понерла, Раточинка – притоки Тисмениці. Місто багате зеленими насадженнями (в центральній частині міста є парк культури та відпочинку, ліси на околицях).
1.2. Наявний житловий фонд, його розподіл за типами житлової забудови та рівнем благоустрою
 
Наявний багатоквартирний житловий фонд міста станом на 01.05.2020
 
Назва міста
Передані в управління ЖБК, ОСББ Гуртожитки
К-ть будинків (од.) Площа (кв.м) К-сть будинків (од.) Площа (кв.м) К-сть будинків (од.) Площа (кв.м)
Борислав 302 56702 118 55426 2 3848
 
 
1.3. Система виробничих підприємств і організацій сфери поводження з твердими побутовими відходами та структура управління.
Збирання та вивезення ТПВ на полігон здійснюється спеціалізованим автотранспортом підприємств-перевізників різних форм власності.
 
 
 
Обсяги вивозу підприємствами ТПВ на міське сміттєзвалище за 2019 рік
№ з/п Підприємство- перевізник Обсяги  збирання,
куб.м
% вивозу на сміттєзвалище
за 2019 рік за 2019 рік
1 КП „ЕКО-МІСТО” 1241 100
2 ТзОВ „ДВ -ЕКОСВІ” 61691 100
 
Адміністративне управління комунальним підприємством „ЕКО – МІСТО” здійснює міська рада через управління ЖКГ та Е.
Органи Міністерства житлово-комунального господарства України здійснюють методичне, інструкційне та нормативне забезпечення комунальних підприємств. Діяльність ТзОВ „ДВ- ЕКОСВІ” регулюватися рішеннями Виконкому Бориславської міської ради та договором на вивіз ТПВ з контейнерних майданчиків міста.
Органи Міністерства охорони навколишнього природного середовища України здійснюють нагляд і контроль за дотриманням чинного екологічного законодавства та санітарно-гігієнічних вимог. Інспектори з благоустрою забезпечують повсякденний контроль з недопущенням засмічення території міста: виявляють стихійні сміттєзвалища, та недопущення засмічення контейнерних майданчиків ТПВ а також території навколо них.
 
1.4. Структура, склад та обсяги ТПВ
ТПВ – це відходи, що утворюються у процесі життєдіяльності людини (харчові відходи, макулатура, скло, метали, полімерні матеріали тощо) і накопичуються у житлових будинках, закладах соцкультпобуту, громадських, навчальних, лікувальних, торговельних та інших закладах.
Щорічне накопичення ТПВ на міському полігоні:
- 2018 рік - 60336 куб.м  
- 2019 рік - 61691 куб.м  
Норми утворення твердих побутових відходів для міста Борислава розроблені та затверджені рішенням виконавчого комітету від 21 липня 2016 року №156 „Про внесення змін у додаток 1 до рішення виконавчого комітету від 24 січня 2008 року №5 „Про затвердження норм утворення твердих побутових відходів по місту Бориславу”. Підставою для прийняття рішення є наказ Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 01.10.2006 № 7 „Про затвердження Норм утворення твердих побутових відходів для населених пунктів України” та постанова Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 „Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів”.
 
Норми утворення твердих побутових відходів для житлових будинків:
 
 
Об’єкти Норма утворення твердих побутових відходів на одного мешканця Щільні-сть
кг/куб.м
середньодобова
Кг.
л
середньорічна
Кг.
М.куб.
 
1 2 3 4 5 6
Упорядковані будинки 0,77 3,56 378 1,75 216
Неупорядковані будинки:
-з газовим опаленням
-з опаленням на твердому паливі
 
0,96
1,15
 
3,84
3,86
 
450
551
 
1,8
1,85
 
 
250
298
Будинки приватного сектору з присадибною ділянкою, в т.ч. у сільській місцевості з газовим опаленням 1,26 3,84 609 1,85 329
 
 
Норми утворення великогабаритних відходів та будівельних відходів:
становлять 10% від норми утворення твердих побутових відходів (рішення виконкому від 19.11.2009 року № 305).
Норми утворення будівельних твердих побутових відходів на одного мешканця:
становить 10% від норми утворення твердих побутових відходів (рішення виконкому від 19.11.2009 року № 305).
Норми утворення твердих побутових відходів для об’єктів невиробничої сфери (додаток 2 рішення виконкому від 24.01.2008 року № 5):
 
 
№ з/п
 
 
 
 
Об’єкт
 
 
 
Розрахун-кова одиниця
 
 
Норми утворення на одну розрахункову одиницю Щільність
Середньодобова Середньорічна
кг л кг куб.м кг/куб.м
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Готелі місце 0,5 2,74 182,0 1,00 182,00
2 Гуртожиток місце 0,40 1,65 146 0,60 243,00
3 Санаторії, пансіонати будинки відпочинку місце 0,70 3,84 256,0 1,40 183,00
4 Лікувально-профілактичні установи:
- лікарні
- поліклініки
 
 
 
місце відведення
 
 
 
0,65    0,015
 
 
 
2,20 0,06
 
                                                 
 
237,00 4,50
 
 
 
0,80
0,020
 
 
 
225,00
225,00
5 Дитяча дошкільна установа місце 0,28 1,2 70,00 0,3 233,00
 
6
 
Склад 1 кв.м
площі
0,1 0,22 25,00 0,055 450,00
7 Адміністративні та громадські установи та організації робоче місце 0,3 1,3 75,00 0,32 234,00
 
8 Учбові заклади:
вищі і середні спец,
- школа
- школа-інтернат
- профтехучилище
учень
 
учень
0,09
 
0,008   0,50
0,5
0,48
 
0,40
2,20
2,00
23,00
 
20,00 125,00
125,00
0,12
 
0,10
0,55
0,50
192,00
 
200,00
227,00
250,00
9 Підприємства
торгівлі:
- промтоварний  продуктовий м-н
- ринок
1кв.м
тор­говельної площі
 
 
0,15
0,30
0,31
 
 
0,82
1,48
1,1
 
 
46,00 91,50 96,00
 
 
0,25
0,45
0,40
 
 
184,00
203,00
240,00
10 Видовищні установи місце 0,08 0,70 25,00 0,21 119,00
11 Підприємства побу­тового обслугову­вання робоче місце 0,85 3,40 260,00 1,04 250,00
12
1
Вокзал, аеропорт, автовокзал кв.м па-  сажирсь-кої площі
 
0,37 1,60 135,00 0,58 233,00
13 Кемпінг, автостоянка кв.м площі 0,03 0,11 11,00 0,04 275,00
14 Підприємства громадського харчування:
- ресторан з відбором харчових відходів;
- без відбору відходів
 
 
 
 
місце
 
 
місце
 
 
 
 
1,4
 
 
2,00
 
 
 
 
5,00
 
 
6,00
 
 
 
 
510,00
 
 
730,00
 
 
 
 
1,80
 
 
2,20
 
 
 
 
283,00
 
 
330,00
15 Кафе, їдальня:
- з відбором харч. відходів
- без відбору харч. відходів
 
місце
 
0,43
 
0,50
 
2,20
 
2,60
 
131,00
 
152,50
 
0,67
 
0,79
 
196,00
 
193,00
 
1.5. Існуючі технології та засоби механізації у сфері поводження з ТПВ
Поводження з побутовими відходами здійснюється за застарілими технологіями і фактично зводиться до збору ТПВ з контейнерів, транспортуванні за допомогою сміттєвозів і захоронення (метод ущільнення та перешарування ґрунтом) на міському сміттєзвалищі. Спецтехніка комунального підприємства „ЕКО – МІСТО”, яка вивозить та ТПВ з об’єктів освіти та медицини є застарілою, вона повністю вичерпала свій ресурс. Тому для належного вивозу ТПВ та перспективи розвитку комунального підприємства „ЕКО –МІСТО” необхідно закупити нову техніку для вивезення ТПВ та нові контейнери для збору ТПВ. Відповідно для належної роботи із захоронення ТПВ на міському сміттєзвалищі замість орендованої техніки  необхідно закупити новий бульдозер.
Збір та вивіз ТПВ на даний час здійснює ТзОВ ДВ „ЕКО- Світ”, яке не завжди справляється із запланованим графіком вивозу ТПВ із житлового фонду та приватних підприємств.
 
1.5.1. Контейнерне господарство та контейнерні майданчики
В місті налічується, 116 контейнерні майданчиків, на яких розміщено 347 контейнерів а саме:
- 69 контейнерів на збір пляшок з поліетилену ;
- 51 контейнерів на збір паперу ;
- 51 контейнерів на збір скла ;
- 176 контейнерів на збір решти побутових відходів.
Якість послуг у сфері поводження з ТПВ необхідно розвивати та активніше впроваджувати роздільне збирання ТПВ.
Невпорядковано 74 майданчики, потрібно придбати ще 97 контейнерів для роздільного збирання та замінити 40 контейнерів для загального збирання ТПВ на нові. Рівень охоплення збору ТПВ населення, що проживає у приватних будинках, є низьким і складає близько - 48 % від кількості будинковолодінь. Основною проблемою є розміщення відповідно до санітарних норм, контейнерних майданчиків у приватному секторі,  що не дозволяє забезпечити власників приватних будинків необхідною кількістю контейнерів для збору ТПВ. За попередніми обстеженнями потрібно додатково облаштувати 7 нових майданчиків з 31 контейнером. На даний час контейнери для побутових відходів міста лише частково знаходяться на балансі підприємства, яке їх експлуатує. На вулицях біля об’єктів торгівлі встановлені урни. Урни у переважній кількості закупляються і встановлюються власниками цих закладів. За кошти міського бюджету комунальним підприємством „ЕКО-МІСТО”
встановлюються урни на автобусних зупинках, скверах, відпочинкових зонах та пл. І. Франка.
 
1.5.2. Збирання та вивезення ТПВ
Виконавчий комітет Бориславської міської ради організовує збирання, зберігання та вивезення ТПВ через підпорядковані  комунальні підприємства (КП) і підприємства-перевізники різних форм власності, які обираються на конкурсних засадах а також веде контроль за санітарним станом у місті. Інспектори з благоустрою проводять інспектування територій що належать до міськземфонду на предмет дотримання правил благоустрою.
Вивезенням ТПВ у місті займаються спеціалізовані підприємства що стали переможцями конкурсу:
- Об’єкти відділу освіти (комунальної власності) – 2 % від загального вивозу ТПВ в місті проводить КП  „ЕКО – МІСТО”;
- 0,3 % – самовивіз – здійснюють управителі будинків, ОСББ, житлові кооперативи.
 
Структура побутових відходів та морфологічний склад ТПВ:
Морфологічний склад ТПВ у м. Бориславі використано із розробленої Львівською обласною державною адміністрацією та Львівською обласною радою „СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ У ЛЬВІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ ДО 2030 РОКУ”.
Морфологічна структура ТПВ визначається вмістом у них окремих компонентів у відсотках від маси шляхом зважування відходів та їх окремих 13 компонентів. Для оцінки складу (морфології) відходів використовуються орієнтовні показники, що демонструють значну кількість біовідходів (до 40%), горючих відходів (до 30%), інертних (до 12%), інших (18%).
Загальний вміст компонентів, що можна використати, як вторинну сировину, становить близько 27%.
Фракція відходів розміром менше 5 см, так званий „відсів”, становить більше половини маси відходів (55,2%) і представлена переважно дрібними харчовими відходами, залишками паперу і плівки. Виділення цієї фракції зумовлене тим, що відбір з неї окремих компонентів для переробки при сортуванні відходів складно здійснити.
 
Морфологічна структура ТПВ:
 
№ з/п Найменування компонентів ТПВ Львівська область, %
Укрупнений склад Понад 5 см
1. Харчові відходи 9,6 21,4
2. Вуличний відсів x x
3. Пластмаси, ПЕТ 8,78 19,6
4. Інертні відходи x x
5. Папір, картон 6,15 13,7
6. Текстиль 2,31 5,2
7. Деревина x 3,3
8. Скло 8,27 18,4
9. Метал чорний 1,26 2,8
10. Шкіра, гума x 1,4
11. Небезпечні відходи x x
12. Інші відходи 8,45 5,5
13. Будівельний відсів 55,18 x
14. Підгузки x 8,7
 
 
Кількість та структура відходів постійно змінюється, тому для ефективної роботи системи управління ТПВ, формування оперативних і стратегічних цілей Стратегії важливе систематичне вивчення таких показників. На сьогодні утилізують менше 3% ТПВ, які утворюються на території Львівщини. Об’єкти захоронення ТПВ не відповідають всім необхідним вимогам і становлять небезпеку для довкілля. Система збору відходів потребує постійного контролю та координації.
Відходи в основному інертні, органічні – легко розкладаються,  становлять четвертий  клас небезпеки .
Сезонність зміни складу ТПВ характеризується збільшенням органічних відходів з 21 % весною до 25-30 % восени, а зимою зменшується кількість будівельних відходів та деревини.
 Для збирання та перевезення твердих побутових відходів використовується спеціалізований автотранспорт (3 сміттєвози) некомунальної організації, та 1 сміттєвоз комунальної організації.
Технічні характеристики сміттєвозів, які використовується для вивезення ТПВ  Тз ОВ „ДВ-ЕКОСВІТ”:
№ з/п Марка Кількість, шт. Номерний знак
1 MAN 1 ВС 9266ВХ
2 MAЗ 1 ВС 6482 ЕІ
3 ГАЗ 1 ВС 3501ЕН
Всього 3
 
 
Комунальне підприємство має в наявності машину для вивезення рідких відходів (асенізаційна машина) в кількості 1 автомобіль з об’ємом кузова 3,75 м3.
Машина наразі не потребує заміни оскільки зношеність становить 45 %.
Утримання та обслуговування асенізаційної машини здійснюється на базі спецавтотранспорту за адресою: м.Борислав, вул.С.Бандери, 5. Технічні характеристики машин для вивезення рідких відходів:
 
№ з/п Марка машини Базове шасі Об'єм кузова, м³ Вантажопі-дйомність тон Рік випуску Зношеність%
1 КО 413 ГАЗ-53 3,75 3 1988 45
 
Рідкі відходи з неканалізованих будинків, у яких проживає понад 10 тис. чоловік міста, вивозяться на зливну станцію міських очисних споруд м.Дрогобича асенізаційною машиною КП „Вододар”.
На комунальному підприємстві „ЕКО- МІСТО” та ТзОВ „ДВ –ЕКОСВІТ” є наявні вантажні машини та трактор з причепом, які використовуються для вивезення сміття з виявлених тимчасових несанкціонованих сміттєзвалищ, великогабаритних та ремонтних відходів.
 
1.5.3. Захоронення ТПВ на полігоні і звалищі та стан цих об’єктів.
Сміттєзвалище ТПВ експлуатується з 1978 року. На сміттєзвалищі  застосовується застаріла технологія  схеми складування ТПВ (складування по системі вирівнювання та перешарування). Перевагою цієї схеми є постійне накриття ґрунтом ТПВ. Щорічно у м.Борислав накопичується понад 61 тис.куб.м ТПВ, а відповідно за
один день – біля  167 куб.м, з них близько 80 % – побутові відходи від життєдіяльності мешканців міста,  а 20 % – відходи від інших підприємств та організацій.
Міське сміттєзвалище  26 травня  2020 р. перейшло на баланс КП „ЕКО-МІСТО”. Від попереднього орендаря земельної ділянки. На сміттєзвалищі залишилась велика кількість порушень екологічних правил та норм експлуатації полігонів ТПВ (сміттєзвалищ).
Є велика необхідність в упорядкуванні сміттєзвалища у відповідності до екологічних норм та правил. Забезпечення сталої екологічної безпеки, суттєвого зменшення інфільтрату. Розроблення та реалізація проекту на збір та відведення інфільтрату та рекультивації існуючого сміттєзвалища. В подальшому необхідно розробити проект на консервацію сміттєзвалища.
 
Розділ 2. Обґрунтування напрямів розвитку сфери поводження з ТПВ та основних заходів Програми
 
2.1. Рівень охоплення планово-регулярною системою збирання ТПВ.
Рівень охоплення планово-регулярною системою санітарного очищення та збирання ТПВ повинно становити 100%. Для збору твердих побутових відходів застосовується як подвірна так і поквартирна системи збирання побутових відходів.
Подвірна система збирання побутових відходів (контейнерний метод з використанням контейнерів місткістю 1,1 м³) застосовується для збору відходів на майданчиках ТПВ в зонах багатоповерхової та частково індивідуальної забудови, а також від організацій, установ і закладів.
Планово-поквартирна системи збирання побутових відходів застосовується для збору відходів в зонах садибної забудови (з використанням контейнерів) та безконтейнерним методом збору побутових відходів з використання пакетів для сміття.
По окремих установах, закладах та організаціях, вивіз твердих побутових відходів може здійснюватися за заявочною системою.
Вивезення побутових відходів здійснюється спеціально обладнаними транспортними засобами (сміттєвозами) за договорами утворювачів відходів з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на збирання, перевезення, перероблення та утилізацію побутових відходів .
Таким чином від організацій, установ і закладів, жителів багатоквартирної забудови вивезення ТПВ здійснюється за сучасною планово-регулярною системою при якій утворювачі відходів в зручний для себе час виносять відходи в контейнери де відходи за графіком завантажуються в сміттєвози і вивозяться для розміщення на полігоні.
Для мешканців садибної забудови вивезення ТПВ хоча і здійснюється за планово-регулярною системою однак застосування планово-поквартирної системи менш зручна для мешканців, що змушує їх виносити відходи лише в певний встановлений час (день тижня), але не створює нагромаджень ТПВ в окремих місцях (контейнерних майданчиках), які неможна визначити у зв’язку відсутніми нормативними відстанями санітарних норм.
 
2.2. Роздільне збирання окремих компонентів твердих побутових відходів
Впровадження роздільного збирання відходів в місті розпочалося з встановлення решітчастих ящиків для збору ПЕТ пляшок. Для повної реалізації роздільного збирання компонентів, які можна повторно використати в промисловості необхідно встановити на контейнерних майданчиках поруч з контейнерами для збору основних  ТПВ, контейнери для збору ПЕТ-пляшок, скла та паперу.
Всього по місту необхідно на контейнерних майданчиках мати 575 контейнерів,  з них для пластику – 123, контейнери  для скла – 123 контейнери, для паперу – 123 контейнери.
Роздільне збирання побутових відходів здійснюється з метою зменшення їх кількості, що захоронюється на полігонах побутових відходів, одержання вторинної сировини та вилучення небезпечних відходів, що є у складі побутових відходів, поліпшення екологічного стану довкілля.
При впровадженні системи роздільного збирання побутових відходів необхідно враховувати положення, вимоги та рекомендації „Методики роздільного збирання побутових відходів” затверджених наказом Мінрегіону України від 01.08.2011 № 133. Рекомендоване впровадження роздільного збирання ТПВ слід оцінювати з урахуванням наступних факторів: можливість використання корисних властивостей компонентів ТПВ, наявність підприємств, які можуть переробляти окремі компоненти ТПВ та відстань їх перевезення на ці підприємства, капітальні та інші початкові витрати на впровадження роздільного збирання ТПВ, експлуатаційні витрати на роздільне збирання ТПВ з урахуванням повернених сум вартості продуктів перероблення компонентів ТПВ.
Роздільне збирання ТПВ здійснюється за компонентами, що входять до складу відходів, які визначають за такою класифікацією: органічна складова побутових відходів, що легко загниває; папір та картон; полімери; скло; побутовий металобрухт; текстиль; дерево; небезпечні відходи у складі побутових відходів; кістки, шкіра, гума.
Впровадження роздільного збирання ТПВ доцільно проводити за такими етапами:
-  визначення обсягів надання послуг з вивезення побутових відходів;
- визначення компонентів, що входять до складу твердих побутових відходів, та проведення розрахунків середньодобового та середньорічного утворення відходів, як вторинної сировини у складі ТПВ (далі - відходи як вторинна сировина);
- визначення споживачів вторинної сировини та/або обґрунтування необхідності будівництва спеціальних установок з перероблення відходів як вторсировини;
- визначення вимог споживачів вторинної сировини до якості відходів, як вторинної сировини та вартості їх приймання на перероблення;
-  вибір технологічної схеми роздільного збирання ТПВ;
- вибір типів і розрахунок кількості контейнерів для збирання відходів, як вторинної сировини, придбання контейнерів;
- вибір раціональної схеми розташування контейнерів та будівництво у разі необхідності контейнерних майданчиків;
- визначення системи та режиму перевезення відходів як вторинної сировини;
- вибір типів і кількості спеціально обладнаних транспортних засобів для перевезення відходів як вторинної сировини.
Впровадження роздільного збирання ТПВ має супроводжуватись проведенням постійної агітаційної роботи щодо безпечного в санітарно-епідемічному та екологічному відношеннях поводження з ТПВ та необхідності свідомої активної участі усіх верств населення у впровадженні роздільного збирання компонентів ТПВ.
Роздільне збирання ТПВ доцільно впроваджувати поетапно, зокрема на першому етапі шляхом проведення експериментів з роздільного збирання ТПВ в окремих районах населеного пункту з використанням різних технологічних схем з метою визначення найбільш ефективної та прийнятної для даного населеного пункту.
До відходів, як вторинної сировини належать відходи, що можуть бути використані у промисловості як вторинна сировина або з яких можна безпосередньо виготовити продукти. До відходів, як вторинної сировини можна віднести: папір,  картон, скло, полімери, побутовий металобрухт, а також органічну складову побутових відходів.
Розрахунок кількості однієї складової побутових відходів, як вторинної сировини в загальній масі побутових відходів проводять за формулою:
 
Mi = d / 100 х Mзаг, кг (1)
   
де: Mi - маса однієї складової побутових відходів як вторинної сировини у загальній масі побутових відходів;
d - вміст у відсотках однієї складової побутових відходів як вторинної сировини у загальній масі відходів, %;
Mзаг - загальна маса ТПВ, кг.
Якщо відходи як вторсировину збирають в одному контейнері, їх масу (а також масу складових побутових відходів, які збирають в інші контейнери) визначають за формулою:

За формулами (1) та (2) визначають також об'єм відходів як вторинної сировини у загальному об'ємі ТПВ, якщо відомі компоненти, що входять до складу побутових відходів, та їх кількість в об'ємних відсотках.
Технологічні схеми роздільного збирання побутових відходів визначаються органами місцевого самоврядування з урахуванням річної норми надання послуг з вивезення побутових відходів, складових, що входять до побутових відходів, потреби у вторинних енергетичних та матеріальних ресурсах, органічних добривах, економічних факторів та інших вимог.
Великогабаритні та ремонтні відходи збираються окремо в контейнерах місткістю 8 м³ і більше, які розташовуються на спеціальних майданчиках з твердим покриттям.
Для роздільного збирання ТПВ можуть використовуватись декілька технологічних схем, які повинні бути вказані в схемі санітарної очистки міста
 
Організація агітаційної роботи щодо впровадження
 роздільного збору з ТПВ
З метою ефективного роздільного збирання ТПВ необхідно одночасно розпочинати проведення агітаційної роботи щодо безпечного в санітарно-епідемічному та екологічному відношенні поводження з ТПВ та впровадження системи роздільного збирання ТПВ, у тому числі шляхом проведення експериментів в окремих районах населеного пункту.
Основними етапами агітаційної роботи щодо безпечного в санітарно-епідемічному та екологічному відношенні поводження з ТПВ та свідомої участі громадськості у роздільному збиранні ТПВ є: етап інформування; етап переконання; етап нагадування.
Метою етапу інформування є ознайомлення громадськості з впливом ТПВ на довкілля та перевагами роздільного збирання. На цьому етапі розробляється стратегія агітаційної роботи, обираються пізнаване гасло (слоган), та методи і засоби її проведення. Цей етап повинен охоплювати найбільшу аудиторію.
Етап переконання передбачає формування в аудиторії власної позитивної думки про необхідність свідомої участі в роздільному збиранні ТПВ. На етапі переконання, крім звичайних засобів агітаційної роботи (реклами на телебаченні і радіо, публікацій у пресі, наочної агітації тощо), необхідно створити демонстраційні ділянки, на яких буде проводитися експеримент з роздільного збирання компонентів ТПВ. Слід вести  постійне інформування громадян через засоби масової інформації про проведення експерименту і його позитивні сторони. Етап переконання передбачає виявлення громадської думки щодо роздільного збирання ТПВ шляхом опитування на вулицях, за допомогою прямих ефірів у телевізійних програмах, а також під час інтерактивного голосування. Етап переконання слід вести постійно до повного впровадження роздільного збирання ТПВ у населеному пункті.
Етап нагадування застосовується вже при сталій системі роздільного збирання ТПВ і ставить своєю метою нагадування громадянам про необхідність його виконання.
Агітаційна робота включає: розробку та творче втілення агітаційних матеріалів, у тому числі: розробку друкованої та аудіо-, відеопродукції, постерів, листівок, складання текстів; розробку та складання методичних матеріалів з екологічного та гігієнічного виховання; виготовлення та тиражування друкованої продукції: листівок, брошур, методичних матеріалів, літератури для дітей; методичну роботу з підготовки спеціалістів з виховання громадськості; розміщення агітаційних матеріалів на громадському транспорті, тарі та упаковці, зовнішній та транзитній рекламі; агітацію та навчання у засобах масової інформації - на телебаченні, радіо та у пресі; навчання та агітацію за місцем проживання; роботу з громадськістю; організацію і проведення масових заходів.
Роздільне збирання побутових відходів забезпечують власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів, згідно з методикою роздільного збирання побутових відходів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Стимулювання споживачів до роздільного збирання відходів здійснюється шляхом виключення з плати за послугу поводження з побутовими відходами вартості операцій з поводження з роздільно зібраними (відсортованими) корисними компонентами відходів.
Відбір вторинної сировини з побутових відходів, що зібрані у контейнери або завантажені у сміттєвози, дозволяється тільки на спеціалізованих підприємствах з сортування та переробки побутових відходів відповідно до вимог законодавства про відходи та санітарного законодавства.
Організація роздільного збирання побутових відходів дозволить отримати значне скорочення обсягів ТПВ, що підлягають захороненню та отримати кошти від реалізації вторинної сировини. Тому роздільний збір відходів є одним з найбільш перспективних шляхів вирішення проблеми ТПВ. Роздільний збір з подальшою переробкою - економічно найбільш обґрунтована з усіх відомих стратегій щодо поводження з відходами та зменшення обсягів утворення ТПВ на полігонах, яка вимагає найменших витрат бюджетних коштів порівняно з сортуванням, компостуванням і спалюванням змішаних відходів.
В м.Борислав орієнтовно 35-40% „сухих” вторинних ресурсів придатні до сортування на сміттєсортувальній станції та подальшої переробки.
Найбільш економічно вигідним є роздільний збір відходів на 2 потоки - на рисунку 2.1 наведена принципова схема роздільного збору побутових відходів на 2 потоки.
Так, перший необхідно спрямовувати на сміттєсортувальну станцію для професійного сортування вторинної сировини за видами, категоріями і сортами, а також очищення їх від залишкових. Відділення „сухих” відходів від „вологих” дозволяє запобігти забрудненню основної частки вторсировини, у рази підвищити економічну ефективність подальшої переробки відходів і поліпшити санітарні умови працюючих. Періодичність вивезення ТПВ з „вологими” та „сухими” відходами регламентується графіками.
Досвід показав, що поділ відходів на більшу кількість потоків потребує економічного обґрунтування, оскільки будь-який компонент „сухих” відходів вимагає додаткового сортування за сортами з одночасним видаленням залишкових забруднюючих фракцій, що робить затратним а часто і економічно недоцільним їх роздільний вивіз.
2.3. Безконтейнерний метод збирання твердих побутових відходів (ТПВ)
Безконтейнерним методо збирання твердих побутових відходів необхідно проводити в житловому секторі індивідуальної забудови, у якому немає можливості  забезпечити розміщення контейнерів для  основних ТПВ.
При такому методі збирання ТПВ, який проводиться шляхом збирання відходів від мешканців в полімерні пакети (чи іншу встановлену тару) і завантажуються в сміттєзбиральний транспорт який рухається за встановленим маршрутом і графіком та вивозить ТПВ на полігон.
 
2.3. Великогабаритні та ремонтні відходи
Великогабаритні (ВВ) та ремонтні відходи (РВ) які утворюються на території Бориславської міської ради утилізовуються за встановленим графіком юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на збирання, перевезення, перероблення та утилізацію побутових відходів
Графік вивезення ВГТПВ відображений в схемі санітарної очистки м.Борислава.
Великогабаритні відходи та будівельне сміття не належать до визначення „тверді побутові відходи”. Хоч вивезення великогабаритних відходів входить у стандартний тариф вивезення та захоронення ТПВ, він становить лише 10 % від суми і передбачає утилізацію лише одного мішка будівельного сміття на людину в рік.
Для утилізації великогабаритних відходів варто звернутись до надавача послуг із вивезення твердих побутових відходів та придбати одноразовий талон для вивезення даного виду відходів.
Відповідно до Правил благоустрою та порядку утримання території міста Борислава забороняється спалювання та складування таких відходів біля сміттєвих майданчиків, де розміщені контейнери для ТПВ. За порушення Правил благоустрою та порядку утримання території міста Борислава передбачена адміністративна відповідальність за ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення (громадянам – від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340-1360 грн.); посадовим особам, громадянам-суб’єктам підприємницької діяльності – від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-1700 грн.).
Спеціальних контейнерів для збирання великогабаритних та ремонтних відходів у власності комунальних підприємств міста немає. В окремих випадках для збирання ремонтних відходів використовують бункери-накопичувачі які використовують у своїй діяльності будівельні організації.
2.4 Небезпечні відходи в складі побутових
На даний час збір небезпечних відходів відбувається в представників приватного бізнесу за кошти приватних підприємств. За ініціативою громадських організацій і приватних підприємств та підприємців здійснюється збір використаних батерейок. В подальшому зібрані небезпечні відходи передаються на утилізацію спеціалізованим підприємствам.
В майбутньому заплановано передбачити розміщення пункту збору небезпечних відходів на території міста. Зібрані небезпечні відходи передаються на
 утилізацію спеціалізованим підприємствам юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на збирання, перевезення побутових відходів.
 
2.5. Специфічні відходи (лікарняні, ветлікарень тощо)
Медичні відходи що утворюються в лікувально-профілактичних закладах міста знищуються на спеціалізованих підприємствах згідно заключених договорів.
Ветеринарні відходи захоронюються передаються на знешкодження та утилізацію на Жовківську філію ДП „Укрветсанзавод” (завод по виробництву м'ясо-кісткового борошна).
Відходи транспортних засобів
В місті відсутня система централізованого поводження з відходами транспортних засобів (моторні та інші масла, акумулятори, шини, тощо). Підприємства що займаються експлуатацією, ремонтом та обслуговуванням транспортних засобів і в яких утворюються дані відходи повинні мати заключені договори безпосередньо з організаціями, які займаються збиранням та утилізацією специфічних відходів.
Відходи транспортних засобів від приватних осіб часто вивозяться на полігон разом з ТПВ. Тому юридична особа, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на утилізацію побутових відходів також повинна мати заключений договір безпосередньо з організаціями, які займаються збиранням та утилізацією специфічних відходів
Відходи зеленого господарства
Відходи, що накопичуються від впорядкування кушів, дерев, косіння трави збираються в місцях їх утворення, повинні виконавцями робіт транспортуватися на захоронення на полігон, у спеціально відведене місце.
Змет та сміття з доріг міста
Змет та сміття із доріг міста та доріг багатоквартирної забудови збирається і складується у спеціально відведених місцях і вивозиться на полігон ТПВ.
Несанкціоновані сміттєзвалища
На території міста немає постійних несанкціонованих сміттєзвалищ. Періодично виникаючі місця складування великогабаритних та ремонтних відходів та сухого листя та гілля оперативно та систематично ліквідовуються комунальними підприємствами міста, управителями багатоквартирних житлових будинків, ОСББ, волонтерами та громадськими організаціями.
 
2.6. Рідкі відходи 
В місті є мережа побутово ї каналізації, яка організовано відводить побутові стоки з міста на зливну станцію КП „Дрогобичводоканал” (за юридичною адресою: 82100, Львівська обл., місто Дрогобич, вул.Федьковича, будинок 11; тел. 0324422153), які у подальшому видаляються на каналізаційних очисних спорудах та знешкоджуються шляхом відстоювання та біологічного очищення та знезараження.
Рідкі відходи з зон садибної забудови, яка не забезпечена централізованим водовідведенням побутової каналізації із водонепроникних вигребів та локальних очисних споруд відкачуються спеціалізованою автомобільною технікою КП „Вододар” та приймаються на зливній станції КП „Дрогобичводоканал” та видаляються на каналізаційні очисні споруди для знешкодження шляхом відстоювання та біологічного очищення. Послуги з вивезення рідких відходів можуть надавати не лише комунальні та і інші підприємства в яких є наявні асенізаційні машини і є зареєстрований відповідний вид діяльності та договір з КП „Дрогобичводоканал” на утилізацію цих відходів.
 
2.7 Контейнерні майданчики
Контейнерні майданчики для збору твердих побутових відходів у місті Бориславі знаходяться в зонах багатоповерхової забудови, як на прибудинковій території так і на узбіччі вулиць міста. Частина контейнерних майданчиків облаштована згідно нормативних вимог – наявне тверде покриття, огородження та накриття. Більша частина контейнерних майданчиків не є належно облаштована – немає твердого покриття основи, належного огородження та накриття. Для належної організації збирання ТПВ необхідно виготовити плани реконструкції, капітального ремонту, влаштування контейнерних майданчиків відповідно до нормативних вимог (якщо є така можливість), отримати дозвола виконавчого комітету на їх розміщення і в на протязі 2020 – 2021 років провести будівельні роботи. Для впровадження роздільного збирання окремих компонентів твердих побутових відходів необхідно передбачити розмір контейнерного майданчику на розміщення на ньому ще трьох контейнерів для збору скла, пластику, паперу.
Кількість контейнерів для збирання відходів як вторинної сировини та змішаних відходів визначають відповідно до обсягу надання послуг, визначеного на підставі відсоткового відношення компонентів, що входять до складу твердих побутових відходів, до загального об'єму ТПВ з урахуванням їх середньої щільності. Для збирання відходів як вторинної сировини кількість контейнерів визначається за формулою:

де: Nb - необхідна кількість контейнерів для збирання відходів як вторинної сировини, шт.;
QДmax - максимальне добове утворення відходів як вторинної сировини, м3/добу;
t - періодичність перевезення відходів як вторинної сировини, діб;
K1 - добовий коефіцієнт нерівномірності утворення відходів як вторинної сировини;
K2 - коефіцієнт, який враховує кількість контейнерів, що перебувають у ремонті та в резерві;
C - місткість одного контейнера для збирання відходів як вторинної сировини, м3;
K3 - коефіцієнт заповнення контейнера.
Максимальне добове утворення ТПВ QДmax визначається за формулою

де: Mi - маса одного відходу як вторинної сировини у загальній масі ТПВ, кг;
ri - щільність відходу як вторинної сировини, кг/м3, визначається за довідковими даними або під час вимірювання кількості компонентів, що входять до складу ТПВ;
m - чисельність населення;
K1 - добовий коефіцієнт нерівномірності утворення відходів як вторинної сировини;
Tкр - кількість неробочих днів на рік для спеціально обладнаних транспортних засобів.
При розрахунку використовують такі значення - K1=1,4; K2=1,05; K3=0,9.
Для роздільного збирання ТПВ можуть бути використані контейнери різної місткості, починаючи зі 120 л та вище. Важливо приділяти постійну увагу збереженню належного зовнішнього вигляду та підтримувати належний санітарно-технічний стан контейнерних майданчиків та розміщених на них контейнерів.
Утримання контейнерних майданчиків слід здійснювати відповідно до вимог Державних санітарних норм і правил утримання територій населених місць, а також вимог Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів.
Відповідальність за технічний і санітарний стан контейнерних майданчиків, майданчиків для негабаритних відходів, чистоту і порядок навколо них несе власники або балансоутримувач. У випадку утворення звалища ТПВ на контейнерному майданчику, що виникла через зрив графіка перевезення ТПВ, ліквідацію звалища здійснює виконавець послуг з перевезення ТПВ.
Вимоги безпеки та охорони довкілля контейнерних майданчиків
Контроль за станом навколишнього природного середовища, який включає охорону атмосферного повітря, контроль за скидом стічних вод, охороною ґрунту здійснюють відповідно до чинного законодавства. Пожежна безпека контейнерних майданчиків повинна забезпечуватись відповідно до ГОСТ 12.1.004, ДБН В.2.5-56, НАПБ А.01.001
 
2.8. Миття та дезінфекція спецавтотранспорту
Миття та дезінфекція автомобілів та контейнерів для збирання твердих побутових відходів, які знаходяться у надавачів послуг збирання зберігання та вивезення ТПВ здійснюється на площадці для миття та дезінфекції спецавтотранспорту на сміттєзвалищі при виїзді. Для миття застосовується вода, для дезінфекції – 1% розчин Екоцид-С.
Забруднена вода збирається в локальні очисні споруди і вивозиться на каналізаційні очисні споруди м. Дрогобич.
Миття та дезінфекція спецавтотранспорту проводиться на площадці для миття та дезінфекції спецавтотранспорту на території зливної станції м. Дрогобич. Для дезінфекції використовується розчин гіпохлориту натрію.
Місця миття та дезінфекція спецавтотранспорту приватних організацій які надають послуги з вивезення рідких відходів не визначено.
Площадку для миття та дезінфекції спецавтотранспорту та контейнерів  на сміттєзвалищі потрібно реконструювати та модернізувати.
 
2.9. Тарифи на послуги з вивезення побутових відходів
Тарифи на послуги з вивезення та захоронення твердих побутових відходів, диференційовані за групами споживачів, встановлені рішеннями виконавчого комітету Бориславської міської ради від 17.09.2017 р. № 173, а саме:
 
Найменування операції Вартість грн./куб.м
1 Збір і вивіз ТПВ (1,3 м3 в рік)  населення
   бюджетні установи
   інші споживачі
30,85
32,07
39,70
2 Вивіз великогабаритного сміття (0,15 м3 в рік)
   населення
   бюджетні установи
   інші споживачі
 
36,86
38,32
47,44
  Будівельні (ремонтні) відходи (0,05 м3 в рік)
   населення
   бюджетні установи
   інші споживачі
36,86
38,32
47,45
3  
Утримання контейнерних майданчиків та контейнерів
 
Потребують реконструкції
Норми надання послуг з вивезення побутових відходів в м. Борислав потребують перегляду відповідно до наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 30.07.2010 № 259 „Про затвердження Правил визначення норм надання послуг з вивезення побутових відходів” п. 1.4. – „Норми переглядаються один раз на 5 років”.
 
2.10. Полігон твердих побутових відходів
На території м.Борислава функціонує єдине міське сміттєзвалище на земельній ділянці площею 3,0 га, що розташоване на вул. Братів Лисиків в м.Бориславі і перебуває в оперативному підпорядкуванні комунального підприємства „ЕКО-МІСТО”. Рішенням Бориславської міської ради від 30 квітня 2020 року №2436 „Про надання дозволу комунальному підприємству „ЕКО-МІСТО” на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки”, у перспективі передбачено збільшити площу  земельної ділянки сміттєзвалища на 1,0520 га.
 
Фото земельної ділянки міського сміттєзвалища:

 
Розташування сміттєзвалища на кадастровій карті

 
 

 
Перспективні плани міста по переробленню та захороненню відходів
Зазначимо, що послуги поводження з побутовими відходами, це послуги з вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів, що надаються в населеному пункті згідно з правилами благоустрою території населеного пункту, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування. На сьогодні у Львівській області, зокрема у м. Борислав складна ситуація у сфері управління відходами, зокрема відбувається збільшення обсягів утворення твердих побутових відходів. Захоронення відходів здійснюється неналежним чином та зі значними порушеннями, відсутня інфраструктура управління відходами, що зумовлює негативні наслідки, як для довкілля, так і для суспільства. Така ситуація актуалізує потребу впровадження системного підходу до управління відходами. Вирішення таких проблем, уникнення поглиблення екологічної кризи і загострення соціально-економічної ситуації в суспільстві зумовлює першочергову необхідність розроблення проекту рекультивації сміттєзвалища ТПВ з метою зменшення утворення фільтрату. Реалізація проекту  забезпечить належне поводження з віходами на полігоні ТПВ у м. Бориславі.
Основними завданнями в сфері поводження з побутовими відходами в м. Бориславі є:
- вдосконалення систем первісного накопичення та збирання відходів;
- впровадження роздільного збирання відходів;
- зменшення негативного впливу відходів на довкілля (шляхом зменшення кількості відходів що піддаються захороненню).
Бориславська міська рада повинна організовувати проведення постійної агітаційної роботи щодо безпечного в санітарному та екологічному відношенні поводження з побутовими відходами та необхідності свідомої активної участі усіх верств населення у впровадженні роздільного збирання компонентів ТПВ.
Розвиток системи поводження з відходами в м. Борислав, з врахуванням розміру населеного пункту та наявності обмеженого числа виконавців робіт може відбуватися:
- без розподілу за черговістю охоплення території системою;
- без розподілу функцій з вивезення побутових відходів між виконавцями.
Погодження режиму роботи із збирання та перевезення побутових відходів з міською радою. Режими роботи та періодичність збирання та перевезення побутових відходів доцільно встановити наступними:
- тверді побутові відходи багатоповерхової забудови – на планово-подвірній основі;
- тверді побутові відходи зон садибної забудови – на планово-поквартирній основі та на планово-подвірній основі в зонах де затруднений проїзд сміттєвозів;
- великогабаритні відходи – за графіком та за заявочним методом;
- ремонтні відходи – за графіком та за заявочним методом;
- рідкі побутові відходи – за індивідуальними замовленнями.
 
Утримання контейнерних майданчиків
Утримання контейнерних майданчиків слід здійснювати відповідно до вимог Державних санітарних норм і правил утримання територій населених місць, а також вимог Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів.
Відповідальність за технічний і санітарний стан контейнерних майданчиків, майданчиків для негабаритних відходів, чистоту і порядок навколо них несе власники або балансоутримувач. У випадку утворення звалища ТПВ на контейнерному майданчику, що виникла через зрив графіка перевезення ТПВ, ліквідацію звалища здійснює виконавець послуг з перевезення ТПВ.
Вимоги безпеки та охорони довкілля контейнерних майданчиків
Контроль за станом навколишнього природного середовища, який включає охорону атмосферного повітря, контроль за скидом стічних вод, охороною ґрунту здійснюють відповідно до чинного законодавства. Пожежна безпека контейнерних майданчиків повинна забезпечуватись відповідно до ГОСТ 12.1.004, ДБН В.2.5-56, НАПБ А.01.001.
Місця розміщення контейнерних майданчиків
Місця розміщення майданчиків на об'єктах благоустрою визначаються у складі проектів будівництва житлових і громадських будівель і споруд, а для території садибної забудови - у складі проектів детальних планів цих територій. Контейнерні майданчики повинні бути віддалені від меж земельних ділянок навчальних та лікувально-профілактичних закладів, стін житлових та громадських будівель і споруд, майданчиків для ігор дітей та відпочинку населення на відстань не менше ніж 20 м.
Територія контейнерного майданчика має примикати до проїздів, але не заважати руху транспорту. У разі відокремленого розміщення контейнерного майданчика (удалині від проїздів) треба передбачати можливість зручного проїзду спеціально обладнаних транспортних засобів та наявність майданчиків для розвороту . Улаштування контейнерного майданчика вздовж наскрізного проїзду допускається, якщо ширина проїзду складає не менше, ніж 3,5 м у разі одностороннього руху та не менше ніж 6 м у разі двохстороннього руху. Якщо контейнерний майданчик розміщується на відстані більше ніж 2 м від краю проїжджої частини, потрібне улаштування під’їзної кишені.
На території садибної забудови населених пунктів відстань від контейнерних майданчиків до меж присадибних ділянок зі сторони вулиць повинна складати не менше ніж 5 м. Місця розміщення контейнерів для зберігання ПВ на присадибній ділянці та відстань від них до власного житлового будинку визначає власник цього будинку з додержанням правил добросусідства. Спірні питання щодо місць розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів на території присадибної ділянки розглядаються у порядку до санітарних норм.
Розміщення майданчиків для контейнерів на прибудинковій території, що розташована вздовж магістральних вулиць, заборонено (п. 6.6 ДБН Б.2.2-5:2011 „Благоустрій територій”).
Контейнерні майданчики на окремих об’єктах
Парки. Кількість контейнерів на господарських майданчиках парку визначається за показником середнього утворення відходів за 3 дні.
Лікувально-профілактичні заклади. Контейнерні майданчики розміром не менше ніж 40 м2 необхідно розташовувати на території господарської зони лікувально-профілактичного закладу на відстані не менше ніж 25 м від лікувально-діагностичних та палатних корпусів і харчоблоків.
Райони забудови з опаленням на твердому паливі. В районах індивідуального житлового будівництва з опаленням на твердому паливі контейнерні майданчики рекомендується обладнувати місткостями з водою для гасіння локальних пожеж.
Розміщення контейнерних майданчиків в районах забудови, що склалася
У виняткових випадках в районах забудови, що склалася, де немає можливості дотримання відстаней, зазначених у пункті 2.8 Санітарних норм, місця розташування контейнерних майданчиків встановлюються комісією управлянням житлово- комунального господарства та енергозбереження міської ради та КП „ЕКО-МІСТО” (п. 2.10 „Державних санітарних нормах та правилах утримання територій населених місць” затверджених наказом МОЗ України від 17.03.2011 № 145).
Належне облаштування контейнерних майданчиків має важливе значення для:
- підвищенню культури поводження з відходами у мешканців населеного пункту;
- дотримання санітарії місць накопичення відходів;
- дотримання епідеміологічного благополуччя місць накопичення відходів;
- підвищенню продуктивності праці при завантаженні відходів в сміттєвоз;
- попередженню передчасного розкладання та загнивання відходів в контейнерах;
- збереженню контейнерів від пошкодження.
 
Розділ 3. Планування заходів Програми,
механізми і порядок їх реалізації
 
Вирішення проблеми поводження з ТПВ передбачає розроблення та впровадження відповідних програмних заходів, які повинні забезпечити поступове втілення запланованих дій. У практичному плані, враховуючи еколого-економічну ефективність утилізації відходів, обмежені фінансово-економічні можливості міста та суб’єктів господарювання, важливого значення набуває розроблення плану дій, який би максимально вирішував існуючі проблеми, ефективно розподіляв фінансові ресурси та закладав базис для розвитку системи поводження з ТПВ у майбутньому.
 
 
3.1. Перший етап
На першому етапі необхідно створити сприятливі умови для впровадження Програми та виконати підготовчі роботи, серед яких:
- затвердити та оприлюднити Програму;
- розробити та затвердити схему санітарної очистки міста Борислава;
- розробити та реалізувати проект на збір та відведення інфільтрату та рекультивації існуючого сміттєзвалища (полігону);
- затвердити нові тарифи на зберігання, вивезення та захоронення ТПВ;
- активніше запроваджувати у місті роздільне збирання відходів ;
- охопити послугами зі збору та вивезення відходів 100 % населення міста;
- провести навчання, підготовку та перепідготовку персоналу, що задіяний у сфері поводження з ТПВ;
- розпочати агітаційну та освітньо-виховну роботу з населенням;
- розробити систему моніторингу за ходом втілення Програми;
- передбачити у міському бюджеті фінансування Програми на наступні роки.
Термін виконання першого етапу – 2020-2021 роки. Враховуючи специфіку підготовчої роботи, виконання цих заходів потребує постійного моніторингу виконання робіт робочою групою, яка вже утворена.
 
3.2. Другий етап
На другому етапі протягом 2021-2023 років потрібно запровадити роздільний збір ТПВ у місті, належно організувати роботу на полігоні ТПВ, організувати здачу відсортованої вторинної сировини від роздільного збирання на повторне використання , переробку. Для цього потрібно:
- повністю обновити парк контейнерів, сміттєвозів та бульдозера;
- запровадити у місті контейнерний збір негабаритних та будівельних  відходів;
- завершити проведення реконструкції, капітального ремонту, влаштування контейнерних майданчиків ТПВ;
- завершити впровадження роздільного збору ТПВ та активно впроваджувати його для повторного використання та переробки;
- розробити проект на проведення консервації існуючого полігону (сміттєзвалища) та визначитись з потребую відкриття нового полігону ТПУ та при потребі виготовити проект на його будівництво;
- постійно проводити інформаційну роботу з населенням щодо дотримання правил благоустрою та збереження екологічного благополуччя на території міста.
 
3.3. Третій етап
На третьому етапі впровадження Програми протягом 2023-2025 року потрібно впровадити всі заходи, які з тих чи інших причин не вдасться виконати на другому етапі, максимально зменшити кількість відходів, що потрапляють на полігон, також спланувати дії з поводження з ТПВ на майбутнє. Для цього необхідно:
- провести консервацію існуючого полігону (сміттєзвалища) ТПВ;
- при потребі провести роботи з відкриття нового полігону ТПВ у місті;
- розробити нову програму поводження з побутовими відходами у м. Бориславі на 2025-2030 роки із залученням нових технологій;
- створити інвестиційний клімат для залучення капіталовкладень на будівництво заводу з переробки ТПВ у м.Бориславі та перетворення їх у потрібні для міста енергонадходження.
Запровадження дій у такій послідовності надасть змогу виконати всі цілі та завдання, що заплановані Програмою, та досягнути головної мети – зменшення кількості відходів та їх впливу на довкілля і здоров’я людей.
 
3.4. Організаційно-управлінські та фінансово-економічні заходи
До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері поводження з ТПВ належать:
- виконання вимог законодавства про поводження з ТПВ;
- управління збирання і видалення ТПВ, створення сучасного полігону для їх захоронення, а також організація роздільного збирання корисних компонентів;
- затвердження місцевих програм поводження з ТПВ та контроль за їх виконанням;
- вжиття заходів для стимулювання суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з ТПВ;
- вирішення питань щодо розміщення на території об’єктів поводження з ТПВ;
- координація діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, у межах компетенції;
- здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з ТПВ на території м.Борислава;
- ліквідація несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів;
- сприяння роз’ясненню законодавства про поводження з ТПВ серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів ТПВ як вторинної сировини;
- надання дозволу на відведення на території міста місць чи об’єктів для зберігання ТПВ, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю;
- надання дозволів на будівництво або реконструкцію об’єкта поводження з ТПВ на відповідній території міста у порядку, визначеному законодавством;
- здійснення контролю за діяльністю суб’єктів господарської діяльності у сфері поводження з ТПВ відповідно до законодавства;
- затвердження норм споживання та якості послуг з вивезення ТПВ, контроль за їх дотриманням;
- визначення виконавця послуг з вивезення ТПВ відповідно до законодавства;
- визначення на конкурсних засадах підприємств, установ, організацій, відповідальних за утримання об’єктів сфери поводження з ТПВ;
- управління об’єктами у сфері послуг з вивезення ТПВ, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації;
- забезпечення населення послугами з вивезення ТПВ необхідного рівня та якості;
- встановлення зручного для населення режиму роботи виконавців послуг з вивезення ТПВ;
- інформування населення відповідно до законодавства про реалізацію місцевих програм у сфері поводження з ТПВ, а також щодо відповідності якості послуг з вивезення ТПВ нормативам, нормам, стандартам та правилам;
- укладання договорів з підприємствами різних форм власності на виконання послуг з вивезення ТПВ;
- здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері послуг з вивезення ТПВ;
- здійснення інших повноважень відповідно до Законів України;
Забезпечення виконання поставлених перед органами місцевого самоврядування такої значної кількості завдань потребує залучення кваліфікованих фахівців сфери поводження з відходами і це на сьогодні є однією з основних проблем.
Фінансове забезпечення виконання Програми здійснюється за рахунок:
-  коштів державного бюджету;
- коштів обласного бюджету, у тому числі фонду охорони навколишнього природного середовища;
- коштів міського бюджету;
- інші спонсорські кошти.
 
Назва заходу
Фінансування з міського бюджету (тис. грн..)
2020 р. 2021 р. 2022 р. 2023 р. 2024 р. 2025 р.
Виготовлення проектно-кошторисної документації (ПКД) на збір та відведення фільтрату та рекультивації існуючого сміттєзвалища (полігону) та виконання робіт  
 
 
3000,000
 
 
 
3000,000
       
Придбання сміттєвозів   1000,000 1000,000      
Придбання бульдозера       1400,000    
Облаштування контейнерних майданчиків    
50,000
 
100,000
     
Виготовлення ПКД на консервацію існуючого сміттєзвалища та виконання робіт          
700,000
 
2000,000
Всього: 3000,000 4050,000 1100,000 1400,000 700,000 2000,000
 
СХЕМА КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОНАННЯМ ПРОГРАМИ
 
Постійний контроль - моніторинг виконання програми проводить начальник управління житлово-комунального господарства та енергозбереження  міської ради О.Левицький та у кінці року звітує на сесії міської ради про проведену побуту. Управління житлово-комунального господарства та енергозбереження міської ради, комунальне підприємство „ЕКО – МІСТО” є головними розпорядниками коштів та замовниками робіт по цій програмі.
У процесі реалізації заходів Програми передбачається їх коригування з метою конкретизації змісту і черговості виконання робіт за очікуваними результатами та за необхідністю.
Реалізація заходів здійснюватиметься відповідно до законодавства за контрактами зі всіма виконавцями.
 
 
 
Секретар міської ради                                                                               Ю.Химин
 
 
                                                                                                     
                                                                                           Додаток 1  до Програми                                                        
 
 
                                                      ПАСПОРТ
         Програми  поводження з побутовими відходами у м. Бориславі
на 2020-2025 роки
 
  
1. Ініціатор розроблення програми Міський голова
Ігор Романович Яворський
 
 
2. Дата, номер документа про
затвердження  програми
 
Рішення міської ради
від 26.08.2020 р. №2563
 
3. Розробник  програми Управління житлово - комунального господарства та енергозбереження міської ради
 
 
4. Співрозробники   програми
 
Управління житлово - комунального
господарства та енергозбереження міської
ради
 
 
5. Відповідальний  виконавець
програми
 
Управління житлово - комунального
господарства та енергозбереження міської
ради,  КП «ЕКО-МІСТО»
 
 
 
6. Учасники програми Управління житлово - комунального
господарства та енергозбереження міської
ради, КП «ЕКО-МІСТО»,
фінансове управління міської ради,
отримувачі послуг із вивезення, збирання та утилізації ТПВ
 
 
7. Термін реалізації програми
 
2020 рік  
8. Загальний обсяг фінасових
ресурсів
2020 рік - 3000,000 тис. грн.;
2021 рік- 4050,000 тис. грн.;
2022 рік - 1100,000 тис.грн.;
2023 рік  -1400,000 тис.грн.;
2024 рік - 700,000 тис.грн.;
2025 рік - 2000,000 тис.грн.
 
Всього :    12250,000тис. грн.
 
 
9.  Додатки 1 до цієї програми є її невід’ємною  частиною
   
 
СекСекретар міської ради      Ю.  Ю.Химин